ارزشهاى افزوده‏
بدون ترديد، خصلتهاى والاى انسانى، بسان درختانِ پربارند و همواره در حال رشد و زايش ارزشهاى نو هستند، برخى از ارزشهاى سودمندى كه در پرتو سخاوت، نصيب سخىّ مى‏گردد، بدين قرار است:
1- قرب الهى: «جواد» از اسماى حُسناى الهى است و آنكه جود و بخشش مى‏كند، رنگ خدايى گرفته و به او نزديك شده است، امام رضا عليه‏السلام مى‏فرمايد:
«السَّخِىُّ قَريبٌ مِنَ اللَّهِ، قَريبٌ مِنَ الْجَنَّةِ، قَريبٌ مِنَ النَّاسِ ...» «2»
سخاوتمند به خدا، بهشت و مردم، نزديك است.
2- موقعيت اجتماعى: پرداخت حقوق واجب، بذل و بخشش و رسيدگى به مستمندان، به خودى خود، بخشنده را در انظار مردم بزرگ مى‏كند، محبّتش را در دلها مى‏نشاند، او را محبوب خاص و عام مى‏كند و از موقعيت برتر اجتماعى برخوردار مى‏سازد؛ امام على صلوات‏الله‏عليه مى‏فرمايد:
«سادَةُ النَّاسِ فِى الدُّنْيَا الْاسْخِياءُ» «3»
در اين سرا، سروران مردم، بخشندگانند.
چنانكه از سوى ديگر، سبب چشم‏پوشى و ناديده گرفتن عيبهاى سخى مى‏گردد، همان امام فرمود:
«السَّخاءُ سَتْرُ الْعُيُوبِ» «1»
همچنين موجب فراوان شدن ياوران و تجديد نظر دشمنانش مى‏شود، همان حضرت فرمود:
«كَثْرَةُ السَّخاءِ تُكْثِرُ الْاوْلِياءَ وَ تَسْتَصْلِحُ الْاعْداءَ» «2»
سخاوت زياد، دوستان را فراوان و دشمنان را به سازش مى‏كشاند.
3- معدن خوبيها: سخاوت به تعبير رسول خدا صلّى‏الله‏عليه‏وآله، درختى است كه ريشه در بهشت برين دارد و شاخ و برگش در اين دنيا گسترده است «3» و حضرت على صلوات‏اللّه‏عليه نيز آن را معدن خير و بركت خوانده است «4»؛ چرا كه علاوه بر تقويت فضائل اخلاقى در دل سخاوتمند، او را از دنياى فناپذير جدا مى‏كند و به ابديت آخرت، پيوند مى‏دهد و در واقع بر مركز زشتيها و بديها قفل نسيان زده، كليد خوبيها را به دست سخى داده است، همچنين جوّى صميمى و انسانى در جامعه ايجاد مى‏گردد، دلها به هم پيوند مى‏خورد، كينه‏توزيها به دوستى تبديل مى‏شود، بدگوييها و بددليها فرو مى‏ريزد، صفا و تعاون جايگزين جفا و كارشكنى مى‏گردد و ... بدين سبب شمارش همه ارزشهاى افزوده سخاوت، كارى سترگ و مشكل خواهد بود، اگر نگوييم محال است!