حقيقت سخاوت‏
در عرف شرع، تنها هزينه كردن اموال و گشاده دستى، مصداق سخاوتمندى قرار نمى‏گيرد؛ بلكه «حقّ» بودن آن، ملاك و مورد نظر است. پس آنچه ثروتمند در بيراهه و به ناحق هزينه مى‏كند، سخاوت شرعى و پسنديده نيست نظير بخشش ثروت به منحرفان، تبهكاران، متجاوزان و مانند آن.و نيز كسى كه حقوق واجب و ضرورى را نپردازد و در عوض، اموال خويش را در راههاى دلخواه خود مصرف نمايد؛ مثل آنكه خمس و زكات و نفقه همسر و فرزندان را ندهد، ولى به ديگران بذل و بخشش نمايد. چنين كسى از سخاوت واقعى بيگانه است.
رهبر بزرگوار اسلام، حضرت محمد صلّى‏الله‏عليه‏وآله در اين باره مى‏فرمايد:
«سخاوتمند كسى است كه دارايى خويش را در راستاى خواست خدا مصرف كند، امّا آنكه مال را در معصيت الهى خرج مى‏كند، مستوجب خشم و غضب خداست چرا كه نسبت به خود نيز بخل ورزيده- چون هواپرستى كرده- تا چه رسد به ديگران! ...» «1»
چنانكه زياده‏روى در سخاوت واقعى نيز مورد پسند شارع نيست. قرآن مجيد در اين باره مى‏فرمايد:
«وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً الى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» «2»
دستت را (از روى تنگ نظرى) به گردنت زنجير نكن و آن را يكباره نگشا كه سرزنش شده و در مانده خواهى شد.
امام حسن عسكرى عليه‏السلام نيز مى‏فرمايد:
«انَّ لِلسَّخاءِ مِقْداراً فَانْ زادَ عَلَيْهِ فَهُوَ سَرَفٌ» «3»
گشاده دستى، حدّى دارد كه اگر بر آن افزوده گردد، اسراف است.
امام صادق عليه‏السلام به نكته ظريف ديگرى درباره سخاوت اشاره مى‏فرمايد:
«السَّخاءُ ما كانَ ابْتِداءً فَامَّا ما كانَ مِنْ مَسْأَلَةٍ فَحَياءٌ وَ تَذَمُّمٌ» «4»
سخاوت آن است كه پيش از درخواست، انجام گيرد، امّا آنچه پس از درخواست انجام مى‏گيرد، شرم و رودربايستى است.
چنانكه دست و دل بازى بايد از ثروت خويش باشد. امير مؤمنان صلوات‏الله‏عليه مى‏فرمايد:
«السَّخاءُ انْ تَكُونَ بِمالِكَ مُتَبَرِّعاً وَ عَنْ مالِ غَيْرِكَ مُتَوَرِّعاً» «1»
سخاوت آن است كه ثروت خود را ببخشى و از اموال ديگران بپرهيزى.
چرا كه؛
خرج اگر از كيسه مهمان بود
حاتم طايى شدن آسان بود!