25- پرهيز از چانه زدن‏
چنان كه در فراز پيشين گفته شد، ساده‏انديشى و بى‏تدبيرى در معامله، امرى ناپسند است و انسان بايد تا مى‏تواند، طورى معامله كند كه از غبن و زيان، مصون باشد، كالايش را با قيمت بهتر بفروشد و با بهاى نازلترى بخرد. ليكن اين امر بايستى با ديگر آداب معامله هماهنگ باشد و در چارچوب ضوابط و شرايط اخلاقى و شرعى صورت بگيرد.به عنوان مثال از چانه زدن زياد كه با بزرگوارى و علوّ همت سازگار نيست پرهيز كند.بويژه اگر فروشنده به هر دليل ناچار باشد، كالايش را بفروشد و مشترى ديگرى هم نداشته باشد. در اين صورت خريدار نبايد با چانه زدن و اصرار ورزيدن، قيمت كالا را تا سر حدّ امكان پايين بياورد.
شخصى خدمت امام صادق عليه‏السلام رسيد و عرض كرد: در خواب شبحى ديدم كه از چوب تراشيده شده بود و بر اسبى چوبين سوار بود و شمشيرش را نشان مى‏داد. و من با وحشت به او مى‏نگريستم. حضرت فرمود: «تو تصميم دارى شخصى را در امور مربوط به معيشتش فريب دهى! از خدايى كه تو را آفريده و سپس مى‏ميراند بترس- و چنين مكن!-» مرد عرض كرد: «گواهى مى‏دهم كه به تو دانشى فراوان عطا شده و علم را از معدنش به دست آورده‏اى! زيرا يكى از همسايگانم مزرعه‏اش را براى فروش به من عرضه كرد و من سعى كردم آن را به قيمتى ناچيز از او بخرم چون مى‏دانم غير از من مشترى ديگرى ندارد.» «1»
همچنين در صورتى كه قيمت معيّن شد و معامله پايان پذيرفت، ديگر چانه‏زدن و كاهش دادن قيمت، در هنگام پرداخت پول كار پسنديده‏اى نيست و پيشوايان بزرگوار اسلام از آن نهى فرموده‏اند.
زيد شحّام مى‏گويد: «كالايى را براى فروش، خدمت امام باقر عليه‏السلام عرضه‏ كردم. امام براى تنزيل قيمت، قدرى پافشارى كرد. من هم مقاومت كردم و قيمت را پايين نياوردم. سرانجام من كالا را به امام فروختم و حضرت- به نشانه قطعيّت معامله- دستم را فشرد. من عرض كردم: «فدايت شوم! من به اين دليل بر قيمت پيشنهادى خودم اصرار ورزيدم كه بدانم چانه زدن و اصرار ورزيدن در هنگام معامله تا چه اندازه جايز و سزاوار است. اكنون ده دينار از قيمت مزبور را براى شما تخفيف مى‏دهم. امام فرمود:
«هَيْهاتَ! الَّا كانَ هذا قَبْلَ الضِّمْنَةِ. أَما بَلَغَكَ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ- صَلَّى‏اللَّه‏عَلَيْهِ‏والِهِ-: الْوَ ضيعَةُ بَعْدَ الضِّمْنَةِ حَرامٌ؟» «1»
هرگز!- نمى‏پذيرم- مگر اين كه اين- تخفيف- قبل از معامله بود. آيا سخن رسول خدا (ص) به تو نرسيده است- كه فرمود-: تخفيف گرفتن بعد از قطعى شدن معامله جايز نيست؟
البته فقهاى بزرگوار، حرمت ذكر شده در اين روايت را حمل بر كراهت مى‏كنند؛ زيرا وقتى به هر شكل رضايت فروشنده براى تنزيل قيمت تأمين شود، جايى براى حرمت باقى نمى‏ماند.علاوه بر آنچه ذكر شد در روايات اسلامى، در خصوص برخى معاملات به پرهيز از چانه زدن و پرداخت پول بى‏دريغ توصيه و تصريح شده است. اين امور عبارتند از: خريد قربانى، كرايه سفر حج، خريد كفن، خريد برده «2» و شايد بتوان گفت هر چيز مقدّس و داراى ارزش معنوى.
از اين توصيه چنين استفاده مى‏شود كه اسلام مى‏خواهد به پيروانش توجّه دهد كه ارزش امور معنوى بسيار بالاتر از آن است كه انسان بخواهد آنها را با پول و زخارف مادّى بسنجد و براى آن قيمت مادّى تعيين كند.