16- پرهيز از غِشّ در معامله‏
غش در لغت به معناى خلاف واقع جلوه دادن و يا چيزى را كه به مصلحت كسى‏ نيست، مطابق مصلحت او نمايش دادن است و نقيض آن «نصح» به معناى خيرخواهى است «1»، ولى در فقه به اين معناست كه فروشنده، جنسِ عالى را با جنسى كه در قيمت به آن اندازه نيست مخلوط كند و آنگاه مجموع را به عنوان كالاى مرغوب و عالى بفروشد؛ به عنوان مثال شير را با آب مخلوط كند و به جاى شير خالص در معرض فروش بگذارد.معامله‏اى كه در آن غش صورت بگيرد از نظر شرعى باطل نيست، ليكن براى خريدار، خيار فسخ ايجاد مى‏كند و او مى‏تواند معامله را به طور يك جانبه بر هم بزند يا به جاى كالاى مغشوش، كالاى مرغوب بگيرد. «2»
غش در معامله از ديدگاه عموم فقهاى اسلامى عملى حرام محسوب مى‏شود و تجّار و كسبه متديّن، كه به دنيا و زيورهاى آن به عنوان وسيله‏اى براى كسب آخرت مى‏نگرند و آن را مزرعه آخرت مى‏دانند، هرگز خود را به چنين كار ناشايستى آلوده نمى‏سازند.
از جمله چيزهايى كه رسول خدا صلى‏اللّه‏عليه‏وآله از آن نهى فرموده، غش در معامله است:
«مَنْ غَشَّ مُسْلِماً فى شِراءٍ اوْ بَيْعٍ فَلَيْسَ مِنَّا وَ يُحْشَرُ يَوْمَ الْقِيامَةِ مَعَ الْيَهُودِ لِأَنَّهُمْ اغَشُّ الْخَلْقِ لِلْمُسْلِمينَ» «3»
هر كس در خريد و فروش، مسلمانى را فريب دهد از ما نيست و در روز قيامت با يهوديان محشور مى‏گردد. زيرا آنها فريب كارترين مردم با مسلمانانند.