12- پرهيز از كم فروشى و اجحاف‏
اجحاف و ظلم از بدترين رذايل اخلاقى است كه نه تنها اديان آسمانى آن را مورد نكوهش قرار داده‏اند، كه فطرت پاك انسانى و عقل سليم نيز به زشتى و ناهنجارى آن‏ گواهند.از پديده‏هاى منفى ديگرى كه در معاملات اقتصادى بايد از آن پرهيز كرد، كم فروشى و اجحاف به مشترى است. متأسفانه اين امر به صورتهاى گوناگون، در بازارهاى ديروز و امروز جهان مشهود بوده و هست. معمولى‏ترين شكل آن كم گذاشتن فروشنده در وزن يا كيل كالاست. با گسترش و پيچيدگى روزافزون صنعت و اقتصاد در جوامع امروز، اين مسأله حالتى جدّى‏تر به خود گرفته است. همه روزه ميليونها تن كالا در بازارهاى مختلف به صورت بسته‏بندى در اختيار خريداران قرار مى‏گيرد و مشاهده مى‏شود كه مقدار كالاى بسته‏بندى شده در بسيارى از موارد از مقدار واقعى آن كمتر است.
بديهى است افراد و شركتهاى فروشنده از طريق توليد و توزيع انبوه، در عين بدست آوردن سودى فراوان، ظلم فاحشى نيز مرتكب شده بسادگى خود را به هزاران خريدار ناشناس مديون مى‏سازند و چون اين كار را همواره تكرار مى‏كنند، آگاهانه خود را در ورطه‏اى خطرناك از حق الناس و اموال حرام مى‏افكنند كه رهايى از آن اگر محال نباشد، بسيار دشوار است.
به همين جهت آيين مقدس اسلام كوشيده است تا پيروان خود را از پيامدهاى ناخوشايند اجحاف و كم فروشى آگاه كند و با هشدارهاى تكان دهنده و تهديد آميز، آنان را از سقوط در چنين گردابى باز دارد.
قرآن كريم در اين باره مى‏فرمايد:
«وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفينَ الَّذينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَ إِذا كالُوهُمْ اوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ» «1»
واى بر كم فروشان! آنان كه وقتى براى خود پيمانه مى‏كنند، حق خود را به طور كامل مى‏گيرند؛ امّا هنگامى كه مى‏خواهند براى ديگران پيمانه يا وزن كنند، كم مى‏گذارند.
اهميّت پرهيز از كم فروشى تا بدان پايه‏است كه اسلام با همه ارزش و اهميّتى كه براى‏ امر تجارت و كسب قائل است و كاسب را حبيب خداوند شمرده، در عين حال با لحنى شديد و صريح، تجّار و كسبه‏اى را كه نسبت به تحويل اجناس خريداران كم توجّهى مى‏كنند، يا در حقّ آنان مرتكب اجحاف مى‏شوند، از اهل آتش معرّفى مى‏كند.
از رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره چنين نقل شده:
«التَّاجِرُ فاجِرٌ، وَالْفاجِرُ فِى النَّارِ، الَّا مَنْ اخَذَ الْحَقَّ وَ اعْطَى الْحَقَّ» «1»
هر تاجرى گناهكار است و هر گناهكارى در آتش است؛ مگر آن- تاجرى- كه حقّ را بگيرد و حق را بپردازد. (معيار او در همه دريافتها و پرداختها درستى و راستى بوده و از آن عدول نكند.)