3- ياد خدا و مرگ‏
در آستانه انجام يك تخلّف، اگر انسان بداند كه ديگرى او را مى‏بيند و اعمالش را زير نظر دارد، از او حيا مى‏كند و چه بسا آن خلاف را انجام ندهد. در اينجا هر قدر، مقام و منزلت آن بيننده بالاتر و مهمتر باشد، ميزان شرمندگى مرتكب خلاف بيشتر و احتمال صرف نظر كردن او از انجام يا ادامه كار ناشايست، افزونتر خواهد شد.همچنين انسان هر اندازه گرسنه باشد، اگر بداند غذاى گوارايى كه در دسترس او قرار گرفته، مسموم است و خوردن آن موجب مرگ او مى‏شود، از آن غذا نخواهد خورد.زمانى انسان مبادرت به خوردن غذاى مسموم مى‏كند كه از وجود سمّ در غذا بى‏اطّلاع يا غافل باشد.
با توجّه به دو مثال فوق به روشنى مى‏توان دريافت كه وقتى انسان در هنگام مبادله كالا به اين واقعيّت روشن و بديهى توجّه داشته باشد كه همه ريز و درشت آنچه مى‏كند، در محضر و منظر خداست و خداوند حتّى از اسرار و نيّتهايى كه در قلبش مى‏گذرد آگاه است، ديگر بعيد است در معامله با ديگران به آنان خيانت كند و نيز چنانچه باور داشته باشد كه اگر ذرّه‏اى از حقوق و اموال ديگران را به ناحق تصرف كند، يا موجب شود كه حقّى از كسى پايمال گردد، اين كار نادرست در قيامت، موجبات تباهى و بدبختى او را فراهم خواهد ساخت از اموال حرام بشدّت پرهيز مى‏كند.
انسان، زمانى در معامله با ديگران دچار لغزش مى‏شود و به آنان خيانت مى‏كند كه خدا را ناظر اعمال خويش نداند و او را از ياد ببرد، يا از قيامت و حساب دقيق الهى درمورد حقوق مردم غافل گردد. از اين‏رو، قرآن كريم، بارها از ذكر الهى به عنوان عاملى مهمّ در جهت خودسازى و تزكيه نفس نام برده و آن را از مهمترين عوامل پرهيز از گناه و ستم، قلمداد كرده است.
از جمله در آيه‏اى چنين مى‏خوانيم:
«الَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‏» «1»
آيا او ندانست كه خداوند- همه اعمالش را- مى‏بيند؟
و شايد به همين دليل براى ياد خدا در بازار حساب ويژه‏اى از پاداش در نظر گرفته شده، امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايد:
«مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فِى الْاسْواقِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ بِعَدَدِ اهْلِها» «2»
هر كس در بازارها به ياد خدا باشد، خداوند به عدد كسانى كه در آن بازارها هستند او را مورد غفران خويش قرار مى‏دهد.
قرآن همچنين خوردن مال حرام را با صراحت، به منزله خوردن آتش دانسته و در مورد يكى از بارزترين نمودهاى حرام خوارى- اكل مال يتيم- مى‏فرمايد:
«إِنَّ الَّذينَ يَأْكُلُونَ امْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فى‏ بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعيراً» «3»
كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى‏خورند،- در حقيقت- تنها آتش مى‏خورند و به زودى در شعله‏هاى آتش دوزخ مى‏سوزند.