معراج السعادة
مؤلف‏
مؤلف كتاب شريف معراج السعادة مرحوم ملا احمد نراقى از علماى بزرگ قرن سيزدهم هجرى قمرى است. او فرزند حاج ملا مهدى بوده كه سال 1185 در قصبه‏ى نراق كاشان متولد گشت.
تحصيلات‏
وى تحصيلات خود را در حضور پدر بزرگوارش آغاز نمود و با سفر به عتبات عاليات در شهر مقدس نجف مدتى نزد سيد بحر العلوم، شيخ جعفر كاشف الغطاء، ميرزا محمد مهدى موسوى شهرستانى و آقا سيد على طباطبايى «صاحب رياض» به فراگيرى سطوح عاليه پرداخت و اجازه‏ى نقل روايت نيز از آنان اخذ نمود و يكى از اجله‏ى علما و مشاهير فقها گرديد.
بازگشت به وطن‏
با مراجعت به نراق تبليغ و تدريس را شروع نمود، پس از رحلت والد ماجدش در سال 1209 ه ق مرجعيت عامه به او منتقل شده و مورد توجه عموم قرار گرفت.
مرحوم ملا احمد نراقى در اكثر علوم خصوصا اصول، فقه، رياضى و نجوم جامعيت تمام داشت. با توجه به آنچه مرحوم شيخ آقا بزرگ تهرانى در كتاب گرانقدر الذريعة گرد آورده و تعداد معدودى كه در ساير مصادر معرفى گشته تأليفات آن بزرگوار قريب 35 جلد است كه در موضوعات مختلف علمى به رشته‏ى تحرير در آمده است، و كتاب حاضر نيز از جمله‏ى آنهاست.
ساختار كتاب‏
اين كتاب در بين كتب اخلاقى، نامى آشنا و اثرى گرانسنگ است كه طبق اشاره‏ى وى در مقدمه‏ى ترجمه‏ى كتاب جامع السعادات مرحوم والدش مى‏باشد كه به درخواست فتحعلى شاه قاجار تأليف گشته است. تسميه‏ى اين كتاب شريف به نام معراج السعادة بدست خود مرحوم ملا احمد نراقى بوده و مشتمل بر 5 باب مى‏باشد.
هر كدام از ابواب داراى فصولى بوده و در بين فصول مطالبى با عنوان فائده ذكر گرديده است. ايشان براى تبين موضوع از اشعار و حكايات نيز بهره جسته است. عمده‏ى دستورات اخلاقى مستند به آيات قرآنى، احاديث نبوى و روايات منقوله از ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام مى‏باشد.
باب اول: با نام مقدمات نافعه است كه داراى 10 فصل در موضوع:
- خداشناسى‏
- اثبات نفس و شناخت آن‏
- حقيقت آدمى‏
- جنبه‏ى روحانى‏
- لذت و ألم جسم و روح‏
- مفاسد بيمارى نفس و فوائد صحت‏
- فائده‏ى علم اخلاق و تهذيب اخلاق و ثمرات آنها.
باب دوم: در سبب انحراف اخلاق از مسير پسنديده و حصول اخلاق زميمه و بيان قواى نفس انسانى است كه مشتمل بر 8 فصل مى‏باشد كه در بيان:
- قواى چهارگانه و لذت و ألم آنها
- اجناس صفات رذيله و تقابل اين صفات با صفات فاضله مى‏باشد.
باب سوم: در بيان محافظت و حفظ تعادل اخلاق حميده، مقدمات تزكيه‏ى نفس و تشخيص امراض نفسانى و معالجه‏ى آنها مى‏باشد.
باب چهارم: در تفصيل انواع اخلاق همچون عدالت و بيان شرافت فضائل و كيفيت اكتساب هر يك و شرح مفاسد رذايل و معالجه‏ى آنها و فضيلت علم و علما كه در 5 مقام بحث شده است.
در مقام اول 4 فصل و در مقام دوم 5 فصل مطرح گشته است.
در مقام سوم اين باب 21 صفت از اخلاق جميله كه متعلق به قوه‏ى غضبيه همچون خوف و رجاء، وقار و طمأنينه، حلم و كظم غيظ، عفو و بخشش و...و از صفات رذيله همچون غضب، سوء ظن، عجب و كبر، قساوت قلب و...ذكر گرديده است.
در مقام چهارم 28 فصل و 21 عنوان در بيان آنچه متعلق به قوه‏ى شهويه از رذايل صفات و كيفيت معالجه‏ى آنها و فضائل ملكات و طريق تحصيل آنها و بيان حقيقت دنيا فى نفسه، فقر و غنا، طمع و استغناء بخل و سخاوت و مباحثى پيرامون خمس، زكات، صدقات مستحبه، هديه، آداب مهمانى، اعانت مسلمين و امثالهم ذكر گرديده است.
مقام پنجم اين باب در بيان صفاتى است كه متعلق به سه قوه‏ى عامله، غضبيه و شهويه بوده كه داراى 71 فصل و چند فائده و ذكر حكاياتى متناسب با موضوع فصول مى‏باشد. در اين مقام جمعا 32 صفت از صفات حميده همراه طريق تحصيل و صفات مذموم همراه كيفيت معالجه‏ى آنها ذكر شده است.
در بعضى از فصول به انجام تقسيم‏بندى براى صفات مذكوره همچون اقسام ريا، يا ذكر طوائف اهل غرور در تبين مطالب اهتمام داشته‏اند. البته در اين مقام موضوعاتى نسبتا مستقل همچون وجوه ادراك آدمى و اقسام موجودات نيز گنجانده شده است.
باب پنجم: در ذكر اسرار و آداب عبادات است كه در هفت مقصد تأليف گشته است.
مقصد اول: داراى 3 فصل در طهارت، نظافت و آداب باطنيه‏ى طهارت و ارائه‏ى فضلات است.
مقصد دوم: داراى هفت فصل در ذكر بعضى از اسرار و آداب باطنيه‏ى نماز و طريقه‏ى تحصيل اسباب و اسرار و اشارات متعلقه به شروط، افعال و اركان نماز و ذكر آداب امام جماعت مى‏باشد. در اين مقصد بحثى مبسوط پيرامون اسباب دل مشغولى و اقسام آن ذكر گرديده است.
مقصد سوم: در 2 فصل بوده كه بواسطه‏ى آن دو بعضى از آداب باطنيه‏ى ذكر و دعا و بعضى از آداب و شروط دعا در 20 شرط ذكر گرديده است.
مقصد چهارم: داراى يك فصل و عنوان مستقلى در شرايط و آداب تلاوت قرآن مى‏باشد.
مقصد پنجم: در بيان شمه‏اى از آداب روزه و درجات روزه مى‏باشد.
مقصد ششم: داراى 3 فصل در موضوع آداب ظاهريه و باطنيه و اسرار باطنيه‏ى مقدمات و اعمال حج مى‏باشد.
مقصد هفتم: در بيان آداب زيارت بعضى از مشاهد مشرفه و فصل مستقلى در ثواب و فضيلت زيارت مى‏باشد.
وفات او
اين عالم بزرگوار در سال 1245 در نراق كاشان بر اثر ابتلاء به مرض وبا رحلت نمود. علما و مؤمنين آن ديار جنازه‏ى مطهرش را به نجف اشرف انتقال داده و در صحن مطهر حضرت امير عليه‏السلام دفن نمودند.
منابع‏
1 - أعيان الشيعة، ج 3، ص 183.
2 - روضات الجنات، ج 1.