سرالصلاة ج : 2 ص : 41
فصل دوم‏
بعض از اهل معرفت گويد كه «طهور يا با آب است، كه سرّ حياتى است، كه آن اصل علم است براى مشاهده حىّ قيّوم تعالى، قال تعالى:وَ انْزَلْنا مِنْ السَّماءِ ماءً طهورا لِنُحْيِىَ بِهِ 25: 48 - 49،[51] و قال جلّ و علا:وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطان 8: 11،[52] و يا خاك، كه آن اصل نشئه انسان است، قال عزّ من قائل:مِنْها خَلَقْناكُم 20: 55،[53] و قال جلّ و علا:فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعيدا طَيِّبا 4: 43.[54] و اين براى آن است كه تفكّر كنى در ذات خود، و معرفت پيدا كنى كه كى تو را ايجاد فرموده و از چه آفريده و براى چه ايجاد كرده، پس خاضع او شوى و تكبّر را از سر بگذارى، زيرا كه خاك اصل در ذلّت و مسكنت است.» انتهى. [55] نويسنده گويد: اصل آب رحمت اطلاقى وجود است، قال تعالى:وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَي‏ءٍ حَىّ 21: 30.[56] وعن الصّادق عليه السّلام:تقدّم إلى الماء تقدّمك إلى رحمة اللّه. [57]
و آن اصل تجلّى ذاتى است بى‏تعلّق به مرآت و تعيّن در مجالى آيات.
پس سالك إلى اللّه اگر يافت طريقى به تجلّى فيض اطلاقى و مشاهده جمال بى‏تحديد به مثال، به آن تجلّى تطهير مقادم وجود خود كند براى وصول به بساط قرب، چنانچه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در وضوء معراج‏
__________________________________________________
[51] - «و از آسمان آبى پاك كننده فرو فرستاديم تا بدان زنده كنيم...» (فرقان - 49)
[52] - «و بر شما از آسمان آبى فرود مى‏آورد تا بدان تطهيرتان كند و پليدى شيطان را از شما بزدايد».
(انفال - 11)
[53] - «از آن (خاك) آفريديمتان.» (طه - 55)
[54] - «... پس اگر آب نيافتيد بر خاك پاك تيمّم كنيد.» (نساء - 43 و مائده - 6)
[55] - اسرار العبادات و حقيقة الصّلوة، قاضى سعيد قمى، ص 16.
[56] - «و از آب هر چيز زنده‏اى را آفريديم» (انبياء - 30)
[57] - «به آب نزديك شو همانند آنكه به رحمت خدا نزديك مى‏شوى.» مصباح الشّريعة، باب 10.
بحار الانوار، ج 77، ص 339، «كتاب الطّهارة»، «ابواب الوضوء»، باب 6، حديث 16.
سرالصلاة ج : 2 ص : 42
فرمود، و اشاره‏اى به آن مى‏آيد، إن شاء اللّه. و توجه نكند به صعيد كه اصل تقييد و تحديد است. و اگر فاقد شد ماء سرّ وجود را، پس در مرآت تعيّن صعيدى و تجلّى تقييدى بعض از آن محالّ را تطهير كند و در كسوه تقييد، سرّ وجود را مشاهده كند،فانّ التّراب احد الطّهورين [58]
و ربّ الماء هو ربّ الصّعيد. [59]
قال تعالى:هُوَ الَّذى في السَّماءِ الهٌ وَ فِى الارْضِ اله 43: 84.[60] پس سرّ وضوء اضمحلال كثرات است در عين جمع، و تيمّم رؤيت وحدت است در كسوه كثرت. و سرّ اين سرّ وضوء رؤيت حقّ است و نفى غير:هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِن 57: 3.[61] و تيمّم رؤيت ذات مقدّس است در كسوه غير:لو دليتم بحبل إلى الارض السّفلى، لهبطتم على اللّه. [62]
و بالجمله، وضوء دست و رو شستن از ما سوى است:الا من اتى اللّه بقلب سليم.33 و تيمّم رؤيت او است در آينه اشياء،ما رأيت شيئا الا و رأيت اللّه معه او فيه [63]
-داخل في الأشياء لا كدخول شي‏ء في شي‏ء. [64]
و ايضا وضوء تطهير به آب است قبل التنزّل، و تيمّم تطهير به آن است پس از تنزّل، و از اين جهت احد الطّهورين است به مقتضاى سرايت حكم باطن به ظاهر و غيب به شهادت. و ايضا وضوء تطهير از نقايص و حدود است، فما اصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّه وَ ما اصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك 4: 79.[65] و تيمّم‏
__________________________________________________
[58] - «كه همانا خاك يكى از دو پاك كننده است.» آخوند خراسانى (ره) در كفاية الأصول ج 1، ص 130، اين روايت را بدون ذكر سند و نام معصوم عليه السلام بدين صورت آورده است:قوله عليه السلام‏التّراب احد الطّهورين يكفيك عشر سنين‏

(خاك يكى از دو پاك كننده است و (طهارت با آن) ده سال تو را بس است.)
[59] - «و پروردگار آب همان پروردگار خاك است.» وسائل الشّيعة، ج 2، ص 965، «كتاب الطّهارة»، «ابواب التيمّم»، باب 3، حديث 2.
[60] - «اوست كسى كه در آسمان خداست و در زمين خداست.» (زخرف - 84)
[61] - «اوست اولين و آخرين و پيدا و نهان.» (حديد - 3)
[62] - «اگر با ريسمانى به زمين زيرين فرستاده شويد، بر خدا فرود خواهيد آمد.» علم اليقين، ج 1، ص 54.
[63] - «چيزى را نديدم مگر آنكه با آن يا در آن خدا را ديدم.» علم اليقين، ج 1، ص 49.
[64] - «در درون اشياء است نه مانند اينكه چيزى داخل چيزى باشد.» توحيد صدوق، ص 306، باب 43، حديث 1.
[65] - «آنچه نيكى به تو رسد از جانب خداست و آنچه بدى به تو برسد از ناحيه خود تو است.» (نساء - 79)
سرالصلاة ج : 2 ص : 43
رجوع نقايص است به حقّ، بالعرض:قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللّه 4: 78.[66]