سرّ اباحه مكان نماز گزار و اقسام فتح‏
در فصل هشتم مقاله يكم كتاب در تبيين راز مباح بودن مكان چنين آمده است:
«مادامى كه... قلب در تصرف شيطان يا نفس است، معبد حق... مغصوب است، و به هر اندازه كه از تصرف شيطان خارج شد، مورد تصرف جنود رحمانى
سرالصلاة ج : 1 ص : 24
شود، تا آنكه فتوحات ثلثه واقع شود.» و سپس به اقسام سه‏گانه فتح (فتح قريب، فتح مبين، فتح مطلق) به استناد آيات سوره‏هاى «فتح» و «صف» و «نصر» و برداشت عرفانى خاص به خود پرداخته شده. منبع اصلى اين استنباط عرفانى را مى‏توان در نوشته‏هاى عرفاى سلف، نظير تأويلات مرحوم مولى عبد الرزاق كاشانى، يافت.
ايشان در آغاز تأويل سوره «فتح» چنين مى‏فرمايند: فتوح رسول اللّه (ص) ثلاثة:
أولها، الفتح القريب... و ثانيها، الفتح المبين... و ثالثها، الفتح المطلق.«» و مرجع اين اقسام همان آيه‏هاى سور مزبور است. گر چه در تشريح معانى «فتوح سه‏گانه» اختلاف تعبير يا تفسير وجود دارد، ولى خطوط كلى آن همسان است.