مهمترين ركن معراج حقيقى دو چيز است
آنچه از نظر امام خمينى (ره) در اين سير معنوى مهم است، همانا دو ركن مىباشد كه يكى در باب «طهارت» حاصل مىشود، كه سرّ آن «تخليه» و سرّ سرّ آن «تجريد» و... ديگرى، كه ركن اعظم است، در باب نماز حاصل مىشود، كه سرّ
سرالصلاة ج : 1 ص : 23
آن «تجليه» و سرّ سرّ آن «تفريد» و... مىباشد.«» و اين راه را نيز راهيان قبلى در اسرار نويسى خود طى كردهاند. چون همان طورى كه وارد شده:لا صلاة إلا بفاتحة الكتاب،
به همان نسبت رسيده است كهلا صلاة إلا بطهور،
لذا رازيابى نماز بدون توجه به سرّ «طهارت» ميسور نخواهد بود. و چون اصل «طهارت» مانند اصل «نيّت» و حضور قلب در بسيارى از عبادتها به طور لزوم يا استحباب معتبر است، با تبيين راز «طهارت» و تحليل سرّ «نيت» اسرار بسيارى از عبادتها روشن خواهد شد، لذا محور مبحث مقدمى اين كتاب، كه حاوى فصول ششگانه مىباشد، در كليات رازيابى عبادت تدوين شد.
و چون خصيصه رهبرى و امامت در جان معظم له تعبيه شده بود، هرگز تفكر گروهى انديشههاى عرفانى ايشان را رها نمىكرد، زيرا عرفان او سبب نجات جامعه از انزوا شد، نه آنكه مايه انزواى خود عارف گردد. لذا بعد از اينكه گفتار مرحوم شهيد سعيد ثانى را از كتاب اسرار الصلاة او نقل مىكند، فورا چنين استدراك مىفرمايد: «اينكه فرمودند بهتر آن است كه در بيت مظلم نماز كند، در غير فرايض يوميه است، كه در جماعت مسلمين خواندن آنها از سنن مؤكده است.»«» انتخاب وقت فارغ براى عبادت از ريشههاى معتبر نيل به اسرار آن است، چنانچه در فصل ششم از مقدمه، و فصل نهم از مقاله يكم، آمده است. ليكن سند اصيل همه اين گفتارها همان است كه در «عهد نامه» امير المؤمنين (ع) به مالك اشتر تدوين شده است: «مالكا بهترين وقتها را براى تحكيم پيوند بين خود و خدايت قرار بده، گر چه در صورتيكه نيت خالص باشد و جامعه از آن كام سلامت يابد، همه كارها براى خدا خواهد بود.»«»
|