مهمترين ركن معراج حقيقى دو چيز است‏
آنچه از نظر امام خمينى (ره) در اين سير معنوى مهم است، همانا دو ركن مى‏باشد كه يكى در باب «طهارت» حاصل مى‏شود، كه سرّ آن «تخليه» و سرّ سرّ آن «تجريد» و... ديگرى، كه ركن اعظم است، در باب نماز حاصل مى‏شود، كه سرّ
سرالصلاة ج : 1 ص : 23
آن «تجليه» و سرّ سرّ آن «تفريد» و... مى‏باشد.«» و اين راه را نيز راهيان قبلى در اسرار نويسى خود طى كرده‏اند. چون همان طورى كه وارد شده:لا صلاة إلا بفاتحة الكتاب،
به همان نسبت رسيده است كه‏لا صلاة إلا بطهور،
لذا رازيابى نماز بدون توجه به سرّ «طهارت» ميسور نخواهد بود. و چون اصل «طهارت» مانند اصل «نيّت» و حضور قلب در بسيارى از عبادتها به طور لزوم يا استحباب معتبر است، با تبيين راز «طهارت» و تحليل سرّ «نيت» اسرار بسيارى از عبادتها روشن خواهد شد، لذا محور مبحث مقدمى اين كتاب، كه حاوى فصول شش‏گانه مى‏باشد، در كليات رازيابى عبادت تدوين شد.
و چون خصيصه رهبرى و امامت در جان معظم له تعبيه شده بود، هرگز تفكر گروهى انديشه‏هاى عرفانى ايشان را رها نمى‏كرد، زيرا عرفان او سبب نجات جامعه از انزوا شد، نه آنكه مايه انزواى خود عارف گردد. لذا بعد از اينكه گفتار مرحوم شهيد سعيد ثانى را از كتاب اسرار الصلاة او نقل مى‏كند، فورا چنين استدراك مى‏فرمايد: «اينكه فرمودند بهتر آن است كه در بيت مظلم نماز كند، در غير فرايض يوميه است، كه در جماعت مسلمين خواندن آنها از سنن مؤكده است.»«» انتخاب وقت فارغ براى عبادت از ريشه‏هاى معتبر نيل به اسرار آن است، چنانچه در فصل ششم از مقدمه، و فصل نهم از مقاله يكم، آمده است. ليكن سند اصيل همه اين گفتارها همان است كه در «عهد نامه» امير المؤمنين (ع) به مالك اشتر تدوين شده است: «مالكا بهترين وقتها را براى تحكيم پيوند بين خود و خدايت قرار بده، گر چه در صورتيكه نيت خالص باشد و جامعه از آن كام سلامت يابد، همه كارها براى خدا خواهد بود.»«»