شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 556
شرح‏
قال الصّادق عليه السّلام:الصّبر يظهر ما في بواطن العباد من النّور و الصّفاء، و الجزع يظهر ما في بواطنهم من الظّلمة و الوحشة.
حضرت امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد كه: صبر، ظاهر مى‏كند آنچه در باطن آدمى است از نور و صفا، و جزع، ظاهر مى‏كند آنچه در باطن وى است از ظلمت و وحشت. يعنى: صبر در بلا و محنت، نشانه نور باطن است و جزع و اضطراب نشانه كدورت و تيرگى باطن است.
و الصّبر يدّعيه كلّ احد و ما يثبت عنده الا المخبتون، و الجزع ينكره كلّ احد.
مى‏فرمايد: همه كس دعوى صبر مى‏كنند و مى‏گويند: ما در سختيها صبور هستيم و صبر داريم، و انكار جزع و اضطراب مى‏كنند و در دعوى خود صادق نيستند مگر نيكوكاران و پاك طينتان.
و هو ابين على المنافقين، لانّ نزول المحنة و المصيبة يخبر عن الصّادق و الكاذب.
مى‏فرمايد: جزع و اضطراب در هنگام نزول بلا، بر منافقين ظاهرتر است از غير منافقين، چرا كه نزول بلا خبر مى‏دهد از راستگو و دروغگو. يعنى: از نزول بلا و مصيبت، حال كس ظاهر مى‏شود كه صادق است در دعواى خود، كه مى‏گويد:
من صبر دارم، يا كاذب. اگر در وقت نزول بلا و محنت، صبر كرد و از رذيله جزع و اضطراب احتراز كرد، معلوم مى‏شود كه صادق است و از صمت كذب و نفاق مبرّا است و الا كاذب.
و تفسير الصّبر ما يستمرّ مذاقه، و ما كان عن اضطراب لا يسمّى صبرا، و تفسير الجزع اضطراب القلب، و تحزّن الشّخص، و تغيير اللّون، و تغيير
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 557
الحال.
مى‏فرمايد: معنى صبر، هر چيزى است كه تلخ مزه باشد و مقارن اضطراب نباشد، چه، هر چه تلخ باشد و مقارن اضطراب باشد او را صبر نمى‏نامند و معنى جزع اضطراب دل است با اظهار حزن و تغيير حال و تغيير لون.
حاصل آنكه اگر در حال نزول مكروه، رنگ كسى تغيير كند، يا حال او ديگرگون شود، يا به زبان اظهار شكوه كند، او از جمله صابران نيست و از سلك صابران بيرون است.
و كلّ نازلة خلت أوائلها من الإخبات و الإنابة و التّضرّع إلى اللّه، فصاحبها جزوع غير صابر.
يعنى: هر گاه مصيبتى و حادثه‏اى بر كسى فرود آيد و آن كس در اوّل آن حادثه، ملازم صبر و شكيبائى نشود و انابه و رجوع به حضرت بارى عزّ اسمه، ننمايد هر آينه آن كس از اهل جزع است، نه از اهل صبر.
و الصّبر ما اوّله مرّ و اخره حلو لقوم، و لقوم اوّله و اخره حلو، فمن دخله من اواخره فقد دخل، و من دخله من اوائله فقد خرج.
مى‏فرمايد كه: مراتب صبر، نظر به اشخاص، مختلف مى‏شود، نظر به بعضى كه صفت صبر ملكه ايشان است و نتيجه صبر را معاينه مى‏بينند. مثل نفوس كامله بلايا و حوادث كه به ايشان رو مى‏دهد، از آخر صبر كه حلاوت و شيرينى است، داخل در صبر مى‏شوند و تلخى صبر به ايشان نمى‏نمايد. و هر كه از اوّل صبر كه تلخى به حلاوت منتقل مى‏شود و جزع نمى‏كند و كسانى كه در اين مرتبه نيستند و مرتبه ايشان در صبر پست‏تر و تهذيب اخلاق چندان نكرده‏اند، از اوّل صبر داخل در صبر مى‏شوند و انتقال از تلخى به حلاوت ندارند و لحظه به لحظه، اضطراب ايشان زياد مى‏شود. و بعضى كه در نهايت تقدّس ذات هستند و اين دار دنيا، زندان ايشان است مطمح نظر ايشان بلا و محنت است و در آرزوى بلا و محنتند، هم اوّل صبر از
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 558
براى ايشان، شيرينى است و هم آخر. چنانكه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام از بس كه خواهان شهادت بود و شهادت از براى او فوز عظيم بود، از روى كمال مهربانى قاتل لعين خود را از خواب بيدار مى‏كرد و به او نوازش مى‏نمود، مانند كسى كه از كشته شدن خود به دست قاتلش، خوشحال باشد تا به حدّى كه بعد از ضرب مى‏گفت:«فزت و ربّ الكعبة،»
يعنى: خلاص شدم از محنتهاى دنيا، قسم به صاحب كعبه.
و من عرف قدر الصّبر لا يصبر عمّا منه الصّبر.
و هر كه شناخت قدر صبر را و راه به فوايد صبر برد، هرگز از نزول حادثه و نازله جزع نمى‏كند.
قال اللّه تعالى في قصّة موسى و الخضر على نبيّنا و اله عليهما السّلام.
وَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلى‏ ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرا 18: 68(كهف - 68).
چنانكه خداوند عالم در قصّه حضرت موسى و خضر عليهما السّلام مى‏فرمايد: اى موسى چون صبر مى‏توانى كرد بر چيزى كه علم تو فرا نگرفته است او را؟ نام خضر «ارميا» است و پدرش «ملكا» و لقبش خضرا است. چه هر جا كه او مى‏نشست، آن زمين سبز مى‏شد.
و از مجاهد نقل است كه: چون حضرت خضر نماز گزاردى، پيرامون وى به يكبار سبز گشتى. آورده‏اند كه: چون موسى و يوشع على نبيّنا و آله عليهما السّلام به مكان خضر عليه السّلام رسيدند، او را ديدند تكيه كرده و جامه خود در سر كشيده، موسى عليه السّلام بر او سلام كرد، خضر عليه السّلام جامه از روى خود باز كرده، جواب داد و گفت: تو كيستى؟ گفت: من موسى‏ام، حقّ سبحانه و تعالى فرموده كه با تو صحبت دارم و از تو چيزى بياموزم.
ابن جريح گفته كه: حضرت موسى عليه السّلام خضر را ديد كه سجّاده سبزى بر روى آب كشيده و بر بالاى آن نشسته، بر وى سلام كرد. حضرت خضر عليه السّلام برخاست و
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 559
گفت: «و عليك السّلام يا نبىّ بنى اسرائيل»، موسى گفت: چه دانستى كه من نبىّ بنى اسرائيلم؟ گفت: آن كس كه تو را به من راهنمائى كرد، احوال تو را نيز به من اعلام نمود، پس بنشستند و سخن در پيوستند. مرغى بيامد و منقار در آب زد و قطره‏اى آب برداشت و در پر خود ماليد و برفت. خضر به موسى گفت: دانى كه اين چه رمزى است؟ گفت: نه. خضر گفت: جهانيان در علم بنى اسرائيل عاجزند، و بنى اسرائيل در علم تو، و تو در علم من، و علم من و تو و جمله عالميان نسبت به علم الهى، مقدار اين يك قطره آب است كه اين مرغ از دريا برداشت و در پر خود ماليد.
در خبر است كه از حضرت امام موسى عليه السّلام پرسيدند كه: خضر عالمتر بود يا موسى؟ فرمود كه: خضر عليه السّلام از موسى عليه السّلام پرسيد و موسى عليه السّلام جواب نداشت. اگر هر دو نزد من حاضر آمدندى و از من پرسيدندى، جواب هر دو بگفتمى. و من آنچه از ايشان پرسيدمى، ندانستندى.
فمن صبر كرها و لم يشك إلى الخلق و لم يجزع بهتك ستره فهو من العامّ، و نصيبه ما قال اللّه تعالى:
پس هر كه صبر كرد از روى كراهت و لب به شكوه نگشود و بى تابى و جزع بخود راه نداد و پرده ستر را ندريد، هر چند اين صبر در مرتبه اعلى نيست و به واسطه كراهت باطن از مرتبه اعلى افتاده است، امّا باز ممدوح است و مستحقّ ثواب است. و ثواب او را حضرت بارى در قرآن ياد كرده و گفته:
«وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ» 2: 155،اى بالجنّة و المغفرة.
يعنى: بشارت ده اى حبيب من جماعتى را كه اهل صبرند و در سختيها صبر مى‏كنند و جزع نمى‏نمايند به آمرزش گناهان و به داخل شدن بهشت.
و من استقبل البلاء بالرّحب، و صبر على سكينة و وقار، فهو من الخاصّ و نصيبه ما قال اللّه تعالى:
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 560
و هر كه در وقت نزول بلا، استقبال بلا كند و به دل و جان خواهان او باشد و در وقت نزول بلا، مرحبا به بلا گويد و به آرام دل و بدن، صابر باشد. پس اين صبر، صبر خواصّ الهى است. چنانكه صبر اوّل، صبر عوام است و مزد اين صبر، آن است كه خداى تعالى در قرآن مجيد ياد كرده و فرموده:
انَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ. 8: 46(انفال - 46)
يعنى: خداى تعالى با صابران است و مرتبه‏اى بالاتر از اين نمى‏باشد كه خداى تعالى با كسى باشد و آن كس، مشمول مرحمت و عاطفت الهى باشد.
از ابن عبّاس مروى است كه صبر در قرآن مجيد بر سه مرتبه واقع است:
اوّل - صبر بر اداى فرايض، و اين صبر را سيصد درجه است.
دوم - صبر بر محارم، و او را ششصد درجه است.
سوم - صبر بر صدمات، اوّل از مصيبتها. و اين صبر را نهصد درجه است، و فضل اين مرتبه بر مراتب صبر اداى فرايض از آن جهت است كه هر مؤمن، بر اداى فرايض و اجتناب از محارم، صبر تواند كرد. امّا صبر بر ورود مصيبت جز به قوّت تحمّل اقوياى ارباب يقين و صحّت تصرّف اتقياى اهل تمكين، ميسّر نگردد. و از اين جهت بود كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله در دعا مى‏فرمود كه:«اللّهمّ انّى اسالك ما تهوّن به علىّ مصائب الدّنيا،»
يعنى: بار خدايا من از حضرت تو، يقينى مى‏خواهم كه تو به قوّت آن يقين، مصيبتهاى دنيا را بر من آسان كنى. و باز مى‏فرمود كه يقول اللّه تعالى:«اذا ابتليت عبدى ببلاء فصبر و لم يشكنى إلى عوّاده، أبدلته لحما خيرا من لحمه، و دما خيرا من دمه، فان أبرأته يبرا و لا ذنب له، و ان توفّيته فالى رحمتى،»
فرمود: حضرت بارى عزّ اسمه، مى‏فرمايد: چون حضرت خداوندى ما بنده‏اى را به بلائى مبتلا گرداند، پس آن بنده صبر را شعار حال خود سازد و نزد هر پرسنده از ما شكايت نياغازد، ما گوشتى معنوى بهتر از گوشت صورى در او پوشانيم و خونى روحانى بهتر از خون جسمانى، در باطن او روان گردانيم. پس اگر او را شفا دهيم، اوساخ غبار آثام را از دامن همّت او بيفشانيم، و اگر قبض روح او
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 561
كنيم او را به منزل روح و ريحان رسانيم.
روايت است كه حضرت داود عليه السّلام مناجات كرد: الهى چيست جزاى آن غمزده مسكين كه با دل حزين و باطن پرسوز و انين، بر صدمات بلاى تو، بر وفاى رضاى تو صبر كند؟ حقّ جلّ و علا فرمود: جزاى آن بنده آن است كه دل سليم او را، خلعت ايمان پوشانم و عطاى اين نعمت بى نهايت از او باز نستانم. پس كمال صابر آن است كه از هر حركتى كه آن مذموم است، صبر كند.
ببايد دانست كه اسامى صبر به حسب حال، مختلف مى‏گردد و در هر محلّ اسمى ديگر مناسب آن حال بر او اطلاق كرده مى‏شود. مثلا اگر صبر بر مصائب بود، آن را صبر خوانند و از اسم حقيقى او در اين محلّ عدول نكنند. و اگر از شهوت بطن و فرج بود، آن را عفت خوانند. و اگر در حال حرب و مقاتله بود، آن را شجاعت خوانند مقابل آن جبن است. و اگر در حال فروخوردن خشم بود، آن را حلم خوانند، و مقابل آن تهتّك است. و اگر در حال ظهور نائبه‏اى از نوائب روزگار باشد آن را سعت صدر خوانند، و مقابل آن ضجر است. و اگر در اخفاى كلام بود، آن را كتمان سرّ خوانند، و مقابل آن اذاعت است. و اگر صبر از فضول مال بود، آن را زهد خوانند، و مقابل آن حرص است. و اگر صبر بر قدر يسير بود از حظوظ، آن را قناعت خوانند، و مقابل آن شره است. و بر اين قياس، عارف چون به نظر بصيرت تأمّل كند، اكثر ابواب ايمان را در اين صفت (قناعت) بيابد.