شرح‏
قال الصّادق عليه السّلام:برّ الوالدين من حسن معرفة العبد باللَّه تعالى، اذ لا
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 436
عبادة اسرع بلوغا بصاحبها إلى رضى اللَّه تعالى من برّ الوالدين المسلمين لوجه اللَّه تعالى، لانّ حقّ الوالدين مشتقّ من حقّ اللَّه تعالى اذا كانا على منهاج الدّين و السّنّة، و لا يكونان يمنعان الولد من طاعة اللَّه تعالى إلى معصيته، و من اليقين إلى الشّكّ، و من الزّهد إلى الدّنيا.
حضرت امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد كه: حسن سلوك و نيكوئى به پدر و مادر نتيجه شناخت پروردگار است، چرا كه تحصيل رضاى والدين و نيكوئى به ايشان كردن از ساير اعمال حسنه بيشتر و پيشتر صاحب خود را به رحمت الهى و رضاى او نزديك مى‏كند، به شرط آنكه والدين مسلمان باشند و نيكوئى به ايشان محض از براى خدا باشد، چرا كه حقّ پدر و مادر، مشتقّ از حقّ پروردگار است و خدمت به ايشان، خدمت به الهى است. امّا به چند شرط:
يكى آنكه - به راه حقّ و دين مستقيم باشند.
دوم آنكه - منع نكنند فرزند را از اطاعت و بندگى خداى تعالى، و ترغيب نكنند وى را به معصيت و نافرمانى.
سوم آنكه - فرزند را از يقينى كه دارد به شكّ مايل نكنند. مثل آنكه مانع نشوند او را از تحصيل علم و تحصيل اجتهاد، كه واجب است، و ترغيب نكنند به تقليد كه مشكوك فيه است. كه اطاعت در اين صورت واجب نيست بلكه جايز نيست.
و همچنين اگر فرزند علاقه به دنيا چندان نداشته باشد و راغب به زهد و تقوى باشد و والدين خلافش خواهند، باز اطاعت لازم نيست.
ضابطه كلى آنكه، در هر چه ضرر به آخرت ندارد، اطاعت والدين واجب است و بس، چنانكه فرموده است كه:
و لا يدعوانه إلى خلاف ذلك، فاذا كان كذلك فمعصيتهما طاعة و طاعتهما معصية.
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 437
و معنيش ظاهر است و احتياج به بيان ندارد.
قال اللَّه تعالى:وَ وَصَّيْنَا الانْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْنا وَ انْ جاهَداكَ لتُشْرِكَ بى ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما 29: 8.(عنكبوت - 8)
چنانكه فرموده است حضرت بارى عزّ اسمه، در قرآن مجيد كه: وصيّت كرديم ما انسان را كه به والدين خود احسان و نيكوئى كنيد و از گفته و فرموده ايشان، سر نپيچيد مگر آنكه تكليف شرك و كفر به فرزند كنند كه در اين هنگام اطاعت لازم نيست، بلكه مخالفت لازم است.
و امّا في باب العشرة فدارهما و ارفق بهما، و احتمل اذاهما نحو ما احتملا عنك في حال صغرك.
و امّا در باب معاشرت و سلوك با والدين، بايد به طريق مدارا و هموارى باشد و اگر از ايشان اذيّتى به تو رسد، تحمّل نما، چرا كه ايشان در كوچكى زحمت بسيار و آزار بيشمار از تو كشيده‏اند، اگر در بزرگى رعايت ايشان كنى و متحمّل آزار ايشان شوى سهل باشد.
و لا تضيّق عليهما ممّا قد وسّع عليك من المأكول و الملبوس.
و بايد تنگ نگيرى به والدين از آنچه خداى تعالى به تو وسعت داده است و تنگ نگرفته است از خورش و پوشش.
و لا تحوّل وجهك عنهما، و لا ترفع صوتك فوق اصواتهما، فانّ تعظيمهما من امر اللّه تعالى، و قل لهما باحسن القول و الطفه، فانّ اللَّه لا يضيع اجر المحسنين.
و رو مگردان از والدين و بلند مكن صداى خود را بلندتر از صداى والدين و هر چه مى‏گوئى با ايشان از روى لطف و مهربانى گو، نه از روى درشتى. چرا كه نيكوئى تو به والدين، موجب نيكوئى خدا است به تو و تو كه با پدر و مادر در مقام
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 438
نيكوئى و مهربانى باشى، خداوند عالم نيز با تو در مقام مهربانى و لطف مى‏شود، چرا كه خداوند عالم ضايع نمى‏گذارد مزد نيكوكاران را.
روايت است كه حضرت سجّاد عليه السّلام هرگز با والدين چيزى نمى‏خورد. سبب اين از آن حضرت پرسيدند. فرمود كه: مى‏ترسم كه سبقت كنم به لقمه‏اى كه نظر ايشان به او باشد و موجب عقوق من شود.