شرح‏
قال الصّادق عليه السّلام:لا يعظّم حرمة المسلمين الا من قد عظّم اللَّه حرمته على المسلمين، و من كان ابلغ حرمة للَّه و رسوله، كان اشدّ حرمة للمسلمين، و من استهان بحرمة المسلمين فقد هتك ستر ايمانه.
حضرت امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد كه: بزرگ نمى‏دارد عزّت و حرمت مسلمانان را مگر كسى كه عظيم كرده باشد خداى تعالى عزّت او را بر مسلمانان.
حاصل آنكه هر كه از براى خدا، عزّت و حرمت مؤمنان و مسلمانان بجا مى‏آرد
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 432
و تعظيم ايشان محض از براى خدا مى‏كند، حضرت خداوند عالم نيز او را در نظرهاى مردم عزيز و محترم مى‏دارد، و هر كه مبالغه در احترام الهى و رسول او بيشتر مى‏كند، البتّه احترام و عزّت مؤمنان را نيز بيشتر مى‏كند، و هر كه در پى استخفاف مؤمنان است و ايشان را به نظر حقارت نظر مى‏كند و مرتبه ايشان را سهل مى‏گيرد و رخنه در احترام ايشان مى‏كند، به تحقيق كه استخفاف انبيا كرده است و پرده حرمت انبيا را دريده است.
قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: انّ من اجلال اللّه تعالى، اعظام ذى القربى في الاسلام.
حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله مى‏فرمايد كه: از جمله تعظيم خداوند عالم است تعظيم كردن هر كه قريب العهدتر است به آن حضرت در اسلام.
و قال النّبىّ صلّى اللَّه عليه و آله: من لم يرحم صغيرا و لا يوقّر كبيرا فليس منّا.
و نيز آن حضرت مى‏فرمايد كه: هر كه رحم نكند اطفال مسلمانان را و تعظيم و توقير پيران ايشان بجا نيارد، پس او نيست از امّت من، و من از او ناراضى و بيزارم.
و لا تكفّر مسلما بذنب يكفّره التّوبة الا من ذكره اللَّه في الكتاب.
يعنى: مسلمانان را به محض گناهى و عصيانى كه از او صادر شود، تكفير مكن امّا به شرط آنكه آن گناه گناهى نباشد كه قابل توبه نباشد، مثل شرك و ردّه، مگر كسانى را كه خداى تعالى ياد كرده است ايشان را در قرآن مجيد و لعن و طعن ايشان نموده، مثل منافقان چنانكه مى‏فرمايد:
قال اللَّه تعالى:انَّ الْمُنافِقينَ في الدَّرْكِ الاسْفَلِ مِنَ النَّارِ. 4: 145(نساء - 145)
يعنى: چنانكه فرموده است خداوند بارى عزّ شأنه، به تحقيق و راستى كه منافقان، يعنى: كسانى كه به زبان كلمه اسلام مى‏گويند و به دل اعتقاد ندارند، جاى ايشان در آخرت، در ته جهنّم است و توبه ايشان قبول نيست، مگر به ترك نفاق و
شرح‏مصباح‏الشريعة ص : 433
كفر و اختيار اسلام و ايمان.
و اشتغل بشانك الّذى أنت به تطالب.
و مشغول باش به كارى كه از تو طلبيده‏اند و در روز قيامت به او مؤاخذ خواهى بود.