شرح
قال الصّادق عليه السّلام:الخلق الحسن جمال في الدّنيا و نزهة في الاخرة، و به كمال الدّين و قربة إلى اللَّه تعالى.
حضرت امام صادق عليه السّلام مىفرمايد كه: خلق نيكو، حسن و زيبائى است در دنيا، و موجب طهارت از گناهان است در آخرت، و دين به او تمام مىشود و صاحب
شرحمصباحالشريعة ص : 380
خلق نيكو به خدا نزديك است.
و لا يكون حسن الخلق الا في كلّ ولىّ و صفىّ، لانّ اللَّه تعالى ابى ان يترك الطافه و حسن الخلق الا في مطايا نوره الاعلى، و جماله الازكى.
و نمىباشد خلق نيكو مگر در دوستان خدا و برگزيدگان پروردگار عالم، چرا كه حضرت بارى عزّ اسمه نخواسته است در روز ازل كه بگذارد الطاف خود را و خلق نيكو را، مگر در كسانى كه متحمّل نور او باشند و دل خود را به نور الهى محلّى و مصفّى نموده باشند.
لانّها خصلة يختصّ بها الاعرف بربّه، و لا يعلم ما في حقيقة حسن الخلق الا اللَّه تعالى.
چرا كه خلق نيكو، خصلتى است كه مخصوص است به او، هر كه شناساتر است به پروردگار خود، و راه نبرده است به فضيلت حسن خلق و كمّيّت و كيفيّت او، مگر خداوند عالم و بس.
قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: حاتم منا: اى حسن الخلق و الخلق الحسن الطف شيء في الدّين، و اثقل شيء في الميزان، و سوء الخلق يفسد العمل كما يفسد الخلّ العسل، و ان ارتقى في الدّرجات فمصيره إلى الهوان.
حضرت رسالت پناه صلّى اللَّه عليه و آله به زبان عبرى مىفرمايد كه: نيكويى خلق و خلق نيكو، لطيفترين و بهترين چيزها هستند در آخرت، و ثقيلترين چيزها هستند در ترازوى عمل، و خلق بد، فاسد و نابود مىكند عمل را، چنانكه نابود مىكند سركه، عسل را.
و صاحب خلق بد، هر چند در كمالات ديگر ترقّى نمايد و به مرتبه اعلى رسد كه جاى او جهنّم خواهد بود و از جهنّم ديگر خلاصى ندارد.
و در بعضى از نسخ بجاى «رمتا»: «ذهبا» واقع است، بنابر اين معنى چنين
شرحمصباحالشريعة ص : 381
مىشود كه: حسن خلق، زينت است از براى صاحب حسن خلق، چنانكه انگشتر طلا زينت است از براى متختّم به آن.
قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: حسن الخلق شجرة في الجنّة، و صاحبه متعلّق بغصنها يجذبه إليها، و سوء الخلق شجرة في النّار، فصاحبها متعلّق بغصنها يجذبه إليها.
حضرت رسالت پناه صلّى اللَّه عليه و آله مىفرمايد كه: خلق نيكو درختى است در بهشت و شاخهاى بلند دارد و هر كه صاحب خلق نيكو است، به يكى از شاخهاى او مىچسبد و آن شاخ او را به بهشت مىرساند. و خلق بد درختى است در دوزخ و شاخهاى دراز دارد، و صاحب خلق بد، به يكى از آن شاخها متوسّل شده داخل جهنّم مىشود.
=
|