مرورى اجمالى بر حج از ديدگاه امام صادق عليه السّلام‏
سزاوار است كه اين باب را با حديثى كه مصباح الشريعة از حضرت امام صادق عليه السّلام روايت كرده، شروع كنيم:
امام صادق مى‏فرمايد: چون اراده حج كردى قلبت را براى خدا از هر شاغلى و حجابى خالى كن و تمام امور را به خالقت واگذار و در جميع حركات و سكنات خود بر او توكل كن و تسليم قضا و قدر و حكمتش باش و دنيا و ما فيها را رها كن و حقوقى را كه از مخلوق برگردن دارى ادا كن.
و بر توشه و مركب و دوستانت و قدرت و جوانيت تكيه نكن كه مبادا دشمن و وبال تو شوند، زيرا كسى كه ادعاى رضايت خدا را مى‏كند و بر غير او تكيه مى‏كند، خدا آنها را دشمن او و سبب بد عاقبتى او مى‏كند تا بداند كه نه او قدرت و حيله‏اى دارد و نه هيچ كس ديگر مگر با توجه و توفيق خدا.
پس چنان آماده شو كه گويا اميد بازگشت ندارى، در راه مصاحب نيكو باش و فريضه‏هاى الهى و سنن نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم را در اوقات مخصوصه به جاى آر و ادب و تحمل و صبر و شكر و شفقت و سخاوت و انفاق توشه را دائما مراعات كن.
سپس با آب توبه خالصانه گناهانت را شسته لباس صدق و صفا بپوش و خضوع را پيشه كن و
ترجمه‏اخلاق ص : 120
هر چه را كه از ياد خدا بازت مى‏دارد و از اطاعت او محرومت مى‏كند بر خود حرام كن، آنگاه به عنوان يك اجابت صادقانه از دعوت خدا لبيك گويان به دستگيره محكم الهى چنگ بزن و همانگونه كه با بدنت در ميان مردم طواف كعبه مى‏كنى با قلبت در جمع ملائك، عرش خدا را طواف كن و چنان هروله [1] كن كه گويا به سوى محبوب مى‏روى و از حول و قوه خود بيزارى جوى و با خروج به سوى منى از غفلت و لغزشهايت خارج شو، و آنچه را كه شايستگى‏اش را ندارى و بر تو حلال نيست تمنّا نكن و در عرفات به اشتباهات خود اعتراف كن و در همانجا با خدا در قبول وحدانيّتش تجديد عهد كن و در صحراى مشعر به او تقرب جوى و از مخالفت او بپرهيز و با بالا رفتن از كوه، روحت را به ملأ اعلى پرواز ده و به وسيله قربانى طمع و هواى نفست را ذبح كن، و شهوات و پستى‏ها و جميع صفات نكوهيده را در رمى جمرات از خود دور كن و با تراشيدن سر عيوب ظاهر و باطن را ازاله كن، و با دخول در حرم خود را در كنف ستر و امان و حراست خدا قرار داده، صاحب حرم را بزرگ شمار و با جلال و عظمتش آشنا شو و با استلام حجر الأسود رضايت خود را به قسمت الهى و خضوع در مقابل عزّتش را اظهار كن. و در آن هنگامى كه براى خدا حافظى طواف مى‏كنى ما سواى او را رها كن. و چون به صفا مى‏ايستى روح خود را براى ديدار او در روز موعود صفا ده و چون به مروه قرار گرفتى اوصاف خود را در ديدگاه خدا از هر زشتى پاكيزه كن.
و چون اعمالت به پايان رسيد بر شرطى كه با خدا بستى تا قيامت پايدار بمان و به عهدى كه با او بستى وفا كن و بدان كه خدا حج را واجب كرده و آن را از ميان همه طاعات به خودش نسبت داده مى‏فرمايد: «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ الَيْهِ سَبِيلا 3: 97»[2] و نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم سننى در خلال مناسك آن با ترتيبى كه هست تشريع كرده همه براى اين است تا به مسلمانان در درك مرگ و قبر و بعث و قيامت كمك كنند و صاحبان عقل و پند پذيران قبل از ورود به صحنه محشر با مشاهده مناسك حج از اول تا آخر چگونگى دخول اهل بهشت را به بهشت و دخول اهل نار را به جهنم مشاهده كنند«».
__________________________________________________
[1] هروله نوعى راه رفتن است كه از دويدن آرامتر و از راه رفتن ساده تندتر است و تقريبا به صورت قدم آهسته ارتش است، اين نوع راه رفتن در بعضى از قسمتهاى مراسم حج واجب است.
[2] و براى خداست بر عهده كسانى كه بتوانند، حج خانه كعبه را بجاى آورند. (سوره آل عمران، 97).