زكات بدن‏
بدان كه بدن انسان نيز زكاتى دارد و زكاتش همان ناقص شدن براى تحصيل خير و بركت است.
نقص بدن يا از اختيار انسان خارج است - مثل گرفتارى به امراض - و يا در اختيار انسان است و آن با گماردن بدن در عبادت و بازداشتن آن از معاصى حاصل مى‏شود.
امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر اكرم روزى به اصحابش فرمود هر مالى كه تزكيه نشود ملعون است و هر بدنى كه اقلا چهل روز يك بار تزكيه نشود ملعون است [6].
__________________________________________________
[1]لو أنّ احدكم يأخذ حبلا فيأتي بحرمة حطب فيكفّ بها وجهه خير له من ان يسأل.

[2]من سالنا اعطيناه و من استغنى اغناه اللّه.

[3]شيعتنا من لا يسأل النّاس شيئا و لو مات جوعا.

[4]لو يعلم السّائل ما عليه من الوزر ما سال احد احدا و لو يعلم المسئول ما عليه اذا منع ما منع احدا احدا.

[5]من سال من غير حاجة فكانّما يأكل الجمر.

[6]ملعون كلّ مال لا يزكى، ملعون كلّ جسد لا يزكى و لو في كلّ اربعين يوما مرة.

ترجمه‏اخلاق ص : 112
عرض شد يا رسول اللّه زكات مال را كه مى‏شناسيم اما زكات جسد چيست؟.
فرمود: اينكه آفتى به آن برسد اطرافيان چون اين سخن بشنيدند رنگ صورتشان تغيير كرد.
حضرت چون تغيير را در چهره آنان مشاهده كرد.
فرمود: آيا مى‏دانيد مقصودم از اين سخن چه بود؟ عرض كردند نه يا رسول اللّه فرمود منظورم اين بود كه خدشه‏اى بر بدن وارد شود يا پاى انسان به سنگى بخورد يا به زمين بيفتد يا مرضى به او دست دهد يا خارى به بدنش فرو رود و از اين قبيل ذكر فرمود حتى افتادن خاشاك در چشم را هم در كلامش ذكر كرد.
در كتاب مصباح الشريعه از امام صادق عليه السّلام روايت شده: هر جزئى از اجزاء بدنت زكاتى واجب دارد، بلكه بر هر جاى موى بدن زكاتى است، بلكه بر هر لحظه‏اى از لحظات زكاتى است.
زكات چشمت اين است كه با عبرت بنگرد و از شهوات و امثال آن پوشيده شود.
و زكات گوش، گوش فرا دادن به علم و حكمت و قرآن و مسائل دينى مثل موعظه و نصيحت و آنچه كه مايه نجات تو، و باز داشتن آن از شنيدن دروغ و غيبت و امثال آن است.
و زكات زبان نصيحت مسلمين و بيدارگرى غافلين و كثرت ذكر و تسبيح است.
و زكات دست بذل و بخشش از نعمتهائى است كه خدا به تو داده و به كار انداختن آن در نوشتن علوم و مسائلى كه مسلمين در اطاعت خدا و اعراض از بديها از آن سود برند.
و زكات پا كوشش در اداى حقوق خدا مثل ديدار نيكوكاران، رفتن به مجالس ذكر و اصلاح مردم و صله ارحام و جهاد و آنچه باعث اصلاح قلب و سلامت دينت مى‏شود، مى‏باشد.
اين‏ها فقط ذكر آن مقدارى است كه قلوب مردم آن را مى‏فهمد و مى‏توانند آنها را به كار برند اما لطائفى كه مخصوص بندگان مقرّب و خالص خدا است «و جز آنها كسى راهى به آنجا ندارد» از حد شماره خارجند و همانها هستند صاحبان آن لطائف و همانها هستند كه ظاهر و باطنشان را همين مسائل فرا گرفته است«».
نبىّ اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر چيزى زكاتى دارد و زكات بدن روزه است [1].
__________________________________________________
[1]لكلّ شي‏ء زكاة و زكاة الابدان الصّيام.