فصل هيجدهم سلام‏
شهيد ثانى قدّس سرّه مى‏فرمايد: چون از تشهد فارغ شدى خود را در محضر حضرت رسول اكرم و فرشتگان مقرّب خدا و جميع انبياء و ائمه عليهم السّلام و فرشتگان محافظت كه مأمور شمردن اعمال تو هستند فرض كن و همه را در نظر بياور و آنگاه بگو: «السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته».
«توجه كن كه ضمير «كم» در عليكم به معنى شما و براى مخاطبت استعمال مى‏شود»، پس تا مخاطب خود را تعيين نكرده‏اى خطاب نكن كه از هرزه‏گان بيهوده گو به حساب مى‏آيى.
اگر خداوند با فضل و رحمت همه‏گير و رأفت كامل خويش اين نماز را - كه از درجه قبول دور و به اوج قرب و وصول نالايق است - نمى‏پذيرفت و به جاى واجب حقيقى به آن اكتفا نمى‏كرد چگونه ممكن بود خطاب كسى كه مخاطبى را در نظر ندارد شنيده شود؟ و اگر امام جماعت بودى به اضافه آنان كه ذكر شد، جماعت نمازگزاران را در سلام قصد كن و آنها بايد سلام اول را در جواب سلام تو ذكر كنند و آنگاه مقصود تو يعنى «سلام بر ائمه و انبياء و فرشتگان را» با سلام دوم اداء كنند.
اگر چنين كنيد وظيفه سلام را به انجام رسانيده‏ايد و مستحق آن شده‏ايد كه خداى تعالى اكرام و احترامتان را بالا برد.
در كتاب مصباح الشريعه است كه امام صادق عليه السّلام فرمود:
معنى سلام در آخر نماز امان و امنيت است يعنى كسى كه با خضوع و خشوع قلب دستور خدا
ترجمه‏اخلاق ص : 92
و سنت پيامبرش را بجا آورده از بلاى دنيا در امان و از عذاب آخرت رسته است.
سلام يكى از اسماء خداست كه آن را به وديعه به مخلوقش سپرده تا در داد و ستدها و امانتداريها و در روابط با هم براى تأييد و تصديق هم‏نشينى‏ها و صحت آميزش و معاشرتشان به كار برند.
اگر مى‏خواهى كه سلام را در جاى خودش بكار برى و معناى آن را برسانى، پرهيز پيشه كن و بايد دين و عقل و قلبت از دست تو سالم بمانند كه آنها را با ظلمت گناهان آلوده نكنى و محافظين تو يعنى «فرشتگانى كه خدا براى محافظت تو مأمور كرده» از تو در امان باشند و آنها را به ستوه نياورى و بگونه‏اى با آنها رفتارى كنى كه از تو ملول و وحشتزده نشوند و بعد از آنها دوستانت را و سپس دشمنانت را ملاحظه كن كه از تو در امان باشند.
پس اگر اين‏هايى كه به تو نزديكند از تو در امان نباشند آنها كه دورترند هيچگاه در امان نخواهند بود، و كسى كه سلام را اين گونه در جاى خود بكار نبرد نه سلامش بجاست و نه مسلمان است و نه تسليم خدا، و در سلامش دروغ مى‏گويد اگر چه اظهار سلام كند«».