فصل پانزدهم ركوع‏
ابو حامد مى‏گويد: سزاوار است به هنگام ركوع دوباره كبرياء و عظمت خدا را در نظر آورى و در حالى كه از عذاب خدا به خدا پناه مى‏برى به پيروى از روش نبىّ اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم دستانت را تا بنا گوش بلند كرده و آنگاه ركوع كنى، سپس تواضع و افتادگيت را با ركوع از سر گير و سعى كن قلبت شكسته شود و خشوعت مضاعف گردد.
با اين حال ركوع كن و مولايت را عزيز دار و بزرگ شمار و پستى خود و بلند مرتبگى پروردگارت را از ياد مبر و از او بخواه كه ياريت كند كه اين معنى در قلبت ثابت شود آنگاه پروردگارت را تنزيه كن و به عظمتش شهادت ده زيرا او بزرگتر از هر بزرگى است و براى تأكيد عظمتش در قلب، شهادت را تكرار كن.
سپس با اميد ترحّمش سر از ركوع بردار و بوسيله ذكر سمع اللّه لمن حمده [3] اميدت را تشديد
__________________________________________________
[1] خدايا سلطان و رعيت را با هم اصلاح كن.
[2] خدائى كه تو را در حالت قيام و سجود در ميان نمازگزاران مى‏بيند البته در معنى آيه وجه ديگرى هست، براى اطلاع به كتب تفسير مراجعه شود. (سوره شعراء آيه 219).
[3] خدا كلام كسانى را كه او را مى‏ستايند مى‏شنود.
ترجمه‏اخلاق ص : 88
نما، چه اينكه اين جمله به منزله اجاب اللّه من شكره [1] مى‏باشد، آنگاه در ادامه اين كلام خدا را شكر و ستايش كن كه شكر منشأ ازدياد نعمت است و بگو الحمد للّه رب العالمين (پايان كلام أبو حامد) سپس بر خشوع و تذلل خود بيفزا و بگو: اهل الكبرياء و العظمة و الجود و الجبروت [2].
مرحوم صدوق [3] روايت مى‏كند كه از على عليه السّلام سؤال شد معنى كشيدن گردن در حال ركوع چيست؟ حضرت فرمود: اين كه به تو ايمان دارم اگر چه گردنم را بزنى.
و در كتاب مصباح الشريعة از امام صادق عليه السّلام روايت مى‏كند كه فرمود هر بنده‏اى يك ركوع حقيقى براى خدا بجا آورد خداى تعالى او را به نور درخشنده خود زينت بخشد و در سايه كبريائش جا دهد و لباس برگزيدگانش را بر قامت او بپوشاند.
ركوع مرحله اول است و سجده مرحله دوم هر كس او را آن طور كه شايسته است بجا آرد براى مرحله دوم صلاحيت پيدا مى‏كند و در ركوع ادبى بايد بجا آورد و در سجده نزديك شود، هر كس شرط ادب بجا نياورد صلاحيت قرب ندارد، پس مانند خاضعين در مقابل خدا ركوع كن و در سايه سلطنت او عظمت ياب و اعضايت را براى او فرو گذار چون كسى كه هراسان است و بر آنچه كه نصيب راكعين مى‏شود و از دست او رفته افسوس مى‏خورد«».