«يكى از واجبات نماز، ستر عورت است، يعنى در نماز واجب است كه انسان مقدار خاصى از بدنش را بپوشاند و گر نه غير از ارتكاب حرام باعث بطلان نماز نيز مى‏شود. اين مقدار در مورد زن و مرد متفاوت است همچنان كه در غير نماز هم تفاوت دارند، البته از نظر فقهى در اين مورد سخن بسيار است كه ما در صدد بيان آن نيستيم و علاقه‏مندان را به رساله‏هاى عمليه ارجاع مى‏دهيم».
ابو حامد مى‏گويد: معنى ستر عورت در نماز اين است كه زشتيهاى بدنت را از چشمان مردم بپوشانى، زيرا ظاهر بدنت در معرض ديد مردم است.
پس نظرت درباره زشتيهاى درونى و رسواييهاى باطنى‏ات كه جز پروردگارت كسى از آنها اطلاع ندارد چيست؟ اين زشتيها و رسواييها را به خاطر بياور و خود را در پوشاندن آنها مؤاخذه كن و بر خود سخت‏گيرى نما و بدان كه هيچ ساترى آنها را از چشم بيناى خدايت نمى‏پوشاند و هيچ چيز جز پشيمانى و حياء و خوف آنها را از بين نمى‏برد.
__________________________________________________
[1] براستى كه اگر ما از رسيدن وقت نماز و مناجات با خدا حدّ اقل تلقى يك رئيس يا صاحب منصب دنيايى را داشتيم اين گونه سهل انگارى‏ها كه اكنون در خود مشاهده مى‏كنيم وجود نداشت و بهتر از اين نماز را به پا مى‏داشتيم و به امور شرعى قيام مى‏كرديم.
ترجمه‏اخلاق ص : 66
فايده در نظر آوردن اين زشتيها اين است كه لشگريان خوف و حياء از نهانگاههاى خود خارج مى‏شوند و نفس سركش و مغرورت را ذليل مى‏كنند و خجلت سراسر قلبت را مى‏پوشاند آنگاه مانند يك بنده گناهكار فرارى كه از گناهان و فرارش پشيمان شده و اكنون سرافكنده و خجلت زده با قلبى پر از خوف و چهره‏اى سراسر حياء به خدمت مولايش برگشته در مقابل خدا مى‏ايستى.
در كتاب مصباح الشريعة از امام صادق عليه السّلام منقول است كه زيبنده‏ترين لباس براى مؤمن لباس تقوى و بهترين آن ايمان است كه خداى تعالى مى‏فرمايد «وَ لِباسُ التَّقْوَى‏ ذلِكَ خَيْرٌ 7: 26»[1] ولى لباس ظاهرى نعمتى است كه از خداى تعالى كه بواسطه‏اش عورتهاى بشر پوشيده مى‏شود و اين احترامى است كه خداى بزرگ به بندگان خود نهاده كه هيچ كدام از ديگر مخلوقاتش را چنين كرامتى نداده و همين لباس براى مؤمنين وسيله‏اى است براى انجام فرايض الهى.
بهترين لباس براى يك انسان لباسى است كه نه تنها او را از ياد خدا غافل نكند بلكه يادش را در او زنده كند و او را به شكر نعمتها و اطاعتش بر انگيزد و او را وادار به عجب و ريا و فخر فروشى و تكبر نكند زيرا كه اين‏ها از آفات دين بوده و موجب قساوت قلب مى‏شوند.
پس هنگامى كه لباست را مى‏پوشى به ياد پرده‏اى باش كه خداى بزرگ از رحمتش بر گناهان تو كشيده و همانطور كه ظاهرت را با لباسهاى معمولى مى‏پوشانى باطنت را به لباس صدق ملبس كن.
و لازم است كه ظاهرت پوشيده در لباس طاعت و باطنت مستور در پوشش خوف باشد.
و از فضل خدا عبرت گير كه چگونه شرايطى فراهم كرده كه بتوانى عورت ظاهريت را بپوشانى و باب توبه‏اش را گشوده تا عورت باطنى چون گناهان و سوء اخلاقت را به واسطه‏اش مستور نمايى.
كسى را رسوا نكن چون خدا گناهان بزرگترى را بر تو پوشانده و مشغول اصلاح عيوب خود باش و از آنچه براى تو مهم نيست (يعنى جزئيات احوال ديگران) چشم بپوش و بترس از اينكه عمرت را با عمل ديگران فنا كنى و ديگرى با سرمايه تو تجارت كند و تو خود را هلاك كرده باشى زيرا فراموش كردن گناهان بزرگترين عقوبت خداست كه در دنيا دامنگير مى‏شود و مهمترين سبب عقوبت اخروى است.
تا زمانى كه بنده‏اى مشغول عبادت خدا و شناخت عيوب و نقايص خود باشد و آنچه را كه به دينش لطمه مى‏زند ترك كند از آفات در امان و در بحر رحمت الهى غوطه‏ور است و از فوايد
__________________________________________________
[1] لباس تقوى بهترين لباس است. (سوره اعراف آيه 26).
ترجمه‏اخلاق ص : 67
حكمت و بيان «كه از طرف خدا به سويش جريان مى‏يابد» بهره‏مند شده به سعادت مى‏رسد، ولى تا زمانى كه گناهان خود را فراموش كرده به عيوب خود جاهل و بر حول و قوه خود تكيه زده از آن يارى مى‏جويد هرگز رستگار نخواهد شد«».