فصل هفتم اسرار غسل و تيمّم
شهيد ثانى قدّس سرّه مىفرمايد: در غسل دستور به شستن تمام بدن داده شده، زيرا پستترين حالت انسان و شديدترين حالات وابستگى و بندگيش به امور شهوى حالت جماع و ديگر موجبات غسل از قبيل حيض و نفاس و استحاضه است [2].
در حالت جماع تمام بدن بطور كلّى و با تمام اجزاءش دخالت دارد، به همين خاطر پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: در هر مويى جنابتى نهفته است.
پس وقتى كه تمام بدن انسان از مراتب عالى دور شده و در لذات پست دنيوى غرق شده باشد، شستن آن از مهمترين مطالب شرعى خواهد بود، زيرا با اين طهارت بدن آمادگى حركت در مسير شريف الهى و صعود به قلّه رفيع عبادت را پيدا مىكند و از حركت در جهت حيوانيت روى گردانده دست از لذات دنيوى مىشويد.
ولى چون قسمت اعظم بهرههاى معنوى عبادت به قلب تعلّق مىگيرد، در نظر عاقل، تطهير قلب از رذايل حيوانى و توجه به دنيا كه مانع رسيدن به فضايل انسانى مىشود سزاوارتر از تطهير
__________________________________________________
[1] منظور اين است كه مانند آب پاك و پاك كننده باش بر همه امور نظارت كن و آنى از اطراف خود غافل مشو كه اگر جامعه فاسد شود تو را نيز به فساد خواهد كشيد.
[2] اين مطلب فقط در مورد حالت جماع صادق است و در ديگر موجبات غسل از قبيل حيض نفاس و استحاضه و مس ميت به هيچ وجه وابستگى انسان به دنيا بيش از ديگر حالات نيست، مثلا اگر بدن انسان با بدن مردهاى كه سرد شده قبل از اينكه او را غسل دهند تماس پيدا كند، غسل بر او واجب مىشود، آيا مىتوان گفت اين شخص در آن حال اسير شهوت بوده است؟
ترجمهاخلاق ص : 60
اعضاء ظاهرى است.
|