فصل پنجم مسواك‏
رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: يك نماز كه قبلش مسواك كرده باشى بهتر از هفتاد و پنج نماز است كه قبل از آن مسواك نكرده باشى [3].
از امام صادق عليه السّلام: هنگامى كه شب براى عبادت برخاستى مسواك كن زيرا فرشته‏اى مى‏آيد و در هنگام عبادت دهانش را بر دهان تو مى‏نهد و هيچ حرفى از دهنت خارج نمى‏شود مگر اينكه آن را به آسمان مى‏برد، پس بهتر است كه نفست و گفتارت خوشبو باشد.
در كتاب مصباح الشريعه از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «مسواك موجب پاكى دهان و جلب رضايت پروردگار است.
يكى از سنتهاى مؤكّد رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم كه آن حضرت آن را ترك نمى‏كرد، مسواك كردن است.
__________________________________________________
[1] شبهه‏ناك عملى را مى‏گويند كه حرام و مباح بودنش معلوم نباشد، در برخورد با اين گونه اعمال شرط تقوى اين است كه ترك شوند، در بعضى احاديث شبهه‏ناك حريم حرام شمرده شده، به اين معنى كه همانطور كه براى بعضى از مزارع و چراگاهها حريم قرار داده‏اند و اگر گوسفندان را در رفتن به داخل حريم آزاد كنند احتمال ورود آنها به منطقه ممنوعه زياد و جلوگيرى از آنها كارى مشكل است، افعال حرام نيز حريمى دارند و حريم آنها اعمال شبهه‏ناك است، كسى كه مرتكب فعل شبهه‏ناك شد احتمال وقوعش در حرام بسيار زياد مى‏شود، اين بر فرض اين است كه آن فعل در واقع حرام نباشد و اين ضررها فقط از جنبه ظاهرى آن كه شبهه‏ناك بودن است، دامنگير مى‏شود.
[2] مسأله خير عاقبت در منطق قرآن مهمترين نعمتى است كه يك بنده مى‏تواند از آن برخوردار شود. چه اينكه خير عاقبت ناشى از ثبات ايمان است و چه نعمتى از ثبات ايمان براى يك بنده بهتر است لذا در دعاهايى كه قرآن مجيد از زبان انبياء و صالحين نقل مى‏كند، جمله «تَوَفَّنا مَعَ الأَبْرار 3: 93»يعنى ما را با نيكان بميران، فراوان به چشم مى‏خورد.
[3]صلاة على اثر السّواك افضل من خمس و سبعين صلاة بغير السّواك.

ترجمه‏اخلاق ص : 55
و چنانچه كسى در اين مورد بينديشد در مى‏يابد كه فوايد ظاهرى و باطنى آن بسيار و غير قابل شمارش است.
«با اين همه يك انسان بصير توجه دارد كه مسواك كردن امرى ظاهرى و در راستاى اصلاح جسم است» و همچنانكه «مسواك مى‏كند» و آلودگى‏هاى دندانش را بدينوسيله مى‏زدايد آلودگى‏هايى را كه در اثر گناهان در قلبش پديد آمده، بوسيله تضرع و خشوع و شب زنده‏دارى و طلب مغفرت در شبانگاهان زايل مى‏كند و ظاهر و باطن را از كدورت مخالفت و ارتكاب محرمات پاك مى‏كند.
زيرا پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مسواك را به عنوان يك مثال براى بيدار دلان مطرح نموده و آن مثال اين است كه خداى تعالى دندانها را به عنوان وسيله و آفت جويدن و سبب اشتهاء به غذا و يار معده در هضم غذا در دهان قرار داده و آنها را از ماده‏اى صاف و شفاف خلق كرده كه با جويدن غذا آلوده مى‏شوند و بوى دهان تغيير مى‏يابد و باعث فساد مى‏شود.
هنگامى كه مؤمن زيرك تيزهوش با آن چوب لطيف [1] مسواك مى‏كند و آن چوب نرم را بر آن ماده شفاف مى‏كشد، تغييرى كه در اثر خوردن غذا در آن ايجاد شده زائل مى‏شود و شفافيت خود را باز مى‏يابد.
قلب انسان را نيز پاك و صاف آفريده و غذايش را فكر و ياد و ترس از خود و بزرگداشت خودش مقرر كرده و هنگامى كه قلب با غفلت از ياد او كدر و مشوب مى‏شود، بايد آن را با سنگ توجه صيقل داده با آب انابه شستشو كرد تا حالت اوليه و شفافيت سابقش را باز يابد.
قرآن مجيد مى‏فرمايد: «انَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوابينَ وَ يُحِبُّ المُتَطَهِّرينَ 2: 222»[2].
و پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم در ظاهر دستور به مسواك كردن دندانها فرموده و در واقع معنى مشابهش را «كه همان شستشوى باطن است» منظور داشته، اما كسى كه كاروان فكرش در منزلگاه عبرت توقف كرده باشد و بتواند اين معانى و امثال را در اصل و فرع استخراج كند خداوند چشمه‏هايى از حكمت به رويش مى‏گشايد، و آنچه كه بيشتر است از فضل خدا است، و خدا اجر نيكوكاران را ضايع نمى‏كند. (پايان نقل از مصباح الشريعه، ص 123)
__________________________________________________
[1] اشاره به مسواكهاى زمان پيامبر است كه از چوب نرمى كه از درخت مخصوصى به نام درخت اراك به دست مى‏آمده استفاده مى‏كرده‏اند و هم اكنون نيز از آن نوع درخت در عربستان يافت مى‏شود.
[2] به درستى كه خدا توبه كنندگان و پاكيزگان را دوست دارد. (سوره بقره آيه 222).
ترجمه‏اخلاق ص : 56
«در شرع مقدس اسلام آنچه كه مى‏تواند انسان را از حالت طهارت خارج كند بر دو قسم است».
«او نجاستهاى ظاهرى كه در اصطلاح فقه خبث ناميده مى‏شود و راه پاك شدن از آنها همان است كه در بحث مطهرات رساله‏هاى عمليه بيان شده».
«دوم نجاستهاى باطنى كه در اصطلاح فقه حدث ناميده مى‏شود البته با ديد دقيق نمى‏توان حدث را نجاست ناميد بلكه حدث تنها يك حالت روانى ايجاد مى‏كند كه آمادگى عبادت و مناجات را از انسان مى‏گيرد».
«بنابر اين پاك كننده‏ها بايد بر دو قسم باشند» «1. پاك كننده از خبث كه مقدارى از آن ذكر شد و قسمتى از آن در بحث استحمام«» خواهد آمد».
«2. پاك كننده از حدث».
«آنچه كه مى‏تواند حدث را از وجود يك انسان رفع كند و به او آمادگى عبادت دهد سه چيز است كه عبارتند از وضو، غسل و تيمّم».