فصل سوم اقسام و مراتب زهد
زهد به خودى خود داراى سه درجه مى‏باشد:
1 - درجه اول و پست‏ترين درجه زهد آن است كه انسان خود را به دنيا نيالايد در حالى كه خود اشتهاى آن را دارد، و قلبش به آن مايل و نفسش به آن متوجه است ولى او با نفس خويش مجاهده كرده او را از دنيا باز مى‏دارد.
2 - اينكه دنيا را با كمال ميل و بدون نياز به هيچ مجاهده و مبارزه‏اى ترك كند. چون دنيا را نسبت به آخرت كوچك و حقير مى‏بيند، مثل كسى كه يك درهم را به خاطر بدست آوردن دو درهم از دست مى‏دهد، و معلوم است كه از دست دادن يك درهم براى بدست آوردن دو برابر آن مشكل نيست. او خود مى‏داند چيز با ارزشى را از دست مى‏دهد تا چيز با ارزش‏ترى را بدست آورد.
3 - بالاترين مرتبه زهد آن است كه با كمال ميل صورت گيرد ولى در همان حال زاهد به زهد خود نيز بى‏رغبت باشد، و آن را به حساب نياورد.
يعنى معتقد باشد كه چيزى را ترك نكرده چون مى‏داند كه دنيا چيزى نيست. مانند كسى كه هسته‏اى را رها كرده و گوهرى بدست آورده و اين عمل را اصلا معاوضه نمى‏داند.
اين مرتبه، كمال زهد است.
اين شخص چون كسى است كه قصد ورود به درگاه سلطان را دارد ولى سگى در درگاه، مانع ورودش مى‏شود، و او لقمه نانى جلو سگ مى‏اندازد و او را سرگرم كرده، خودش وارد دربار مى‏شود و به مقام قرب سلطان مى‏رسد، به طورى كه امرش در تمام مملكت نافذ مى‏شود.
به نظر تو - اى عزيز - آيا اين شخص با يك لقمه نان كه براى سگ انداخته در مقابل آنچه به دست آورده براى خود حقّى برگردن ملك مى‏بيند.
شيطان سگى است كه بندگان را از دخول به بارگاه حق باز مى‏دارد، و دنيا چون لقمه نانى است
ترجمه‏اخلاق ص : 402
كه شيطان مى‏خورد، لذّتش فقط در حال جويدن است و چون به گلو نزديك شد ديگر لذتى ندارد، فقط سنگينى‏اش بر معده باقى مى‏ماند و آنگاه به تعفّن و كثافت منتهى شده نياز به تخليه دارد، پس چگونه ممكن است كسى كه آن را براى رسيدن به قرب خدا رها مى‏كند به آن توجهى داشته باشد.

ترجمه‏اخلاق ص : 402
كه شيطان مى‏خورد، لذّتش فقط در حال جويدن است و چون به گلو نزديك شد ديگر لذتى ندارد، فقط سنگينى‏اش بر معده باقى مى‏ماند و آنگاه به تعفّن و كثافت منتهى شده نياز به تخليه دارد، پس چگونه ممكن است كسى كه آن را براى رسيدن به قرب خدا رها مى‏كند به آن توجهى داشته باشد.
اقسام زهد در رابطه با اهداف زهد
زهد با توجه به هدفى كه زاهد از آن دنبال مى‏كند تقسيم ديگرى دارد در اين تقسيم نيز زهد سه مرتبه دارد.
1 - پست‏ترين درجه زهد آن است كه هدف از آن نجات از آتش جهنم و سائر آلام و رنج‏ها چون عذاب قبر، حساب و خطر صراط باشد. اين مرتبه زهد خائفين است.
2 - درجه متوسط زهد آن است كه هدف از آن رسيدن به پاداش و نعمت‏هاى خدا و لذات موعود بهشت باشد اين درجه زهد راجين - اميدواران - است.
3 - بالاترين درجه زهد آن است كه فقط به خاطر شوق به لقاى خدا باشد در اين مرتبه قلب زاهد متوجه آلام نمى‏شود تا از آنها بگريزد و لذات را نمى‏بيند تا براى رسيدن به آنها تلاش كند، بلكه تمام همّش مصروف ياد خداست.
اين همان كسى است كه همّش يكى است و جز خدا را نمى‏جويد زيرا هر كه غير خدا را بخواهد در حقيقت او را بندگى مى‏كند نه خدا را، چه اينكه هر مطلوبى معبود و هر طالبى بنده مطلوب خويش است.
اين درجه، مخصوص عارفان و محبّان است.