فصل دوم زهد چيست؟
زهد عبارت است از بى رغبتى به دنيا و اينكه با قلبت طالب دنيا نباشى مگر به قدر ضرورت‏
__________________________________________________
[1]من اصبح و همّه الدّنيا شتّت اللّه عليه امره و فرّق عليه ضيعته و جعل فقرة بين عينيه و لم يأته من الدّنيا الا ما كتب له و من اصبح و همّه الاخرة جمع اللّه له همّه، و حفظ عليه ضيعته و جعل غناه في قلبه و اتته الدّنيا و هي راغمة.

[2]اذا رأيتم العبد و قد اعطى صمتا و زهدا في الدّنيا فاقتربوا منه فانّه يلقى الحكمة و قد قال اللّه تعالى: «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ اوتِى خَيْرا كثيرا 2: 269»(سوره بقره، آيه 269)

و ممكن است يلقى خوانده شود كه در اين صورت چنين معنى مى‏دهد: به او نزديك شويد كه او از حكمت برخوردار است.
[3]ازهد في الدّنيا يحبّك اللّه و ازهد فيما ايدى النّاس يحبّك النّاس.

[4]من اراد ان يؤتيه اللّه علما بغير تعلّم و هدى بغير هداية فليزهد في الدّنيا.

[5]من زهد في الدّنيا احلّ اللّه الحكمة في قلبه و انطق بها لسانه و عرّفه داء الدّنيا و دواءها و اخرجه منها سالما إلى دار السلام.

[6]من اثر الدّنيا على الآخرة ابتلاه اللّه بثلاث همّ لا يفارق قلبه ابدا و فقر لا يستغنى معه ابدا و حرص لا يشبع معه ابدا

[7]لا يستكمل العبد الايمان حتّى يكون ان لا يعرف احبّ إليه من ان يعرف و حتّى يكون قلّة الشّي‏ء احبّ إليه من كثرته.

ترجمه‏اخلاق ص : 400
جسم.
بنا بر آنچه درباره معنى دنيا تحقيق نموديم معلوم است كه زهد در دنيا با وجود ثروت و خدمه و امثال آن منافات ندارد، مگر آنكه كسى قلبا ثروت را دوست داشته باشد و ثروت از ياد خدا غافلش كند.
امير المؤمنين عليه السّلام مى‏فرمايد: تمام زهد در دو كلمه قرآن خلاصه مى‏شود، «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ 57: 23»[1].
و كسى كه بر گذشته افسوس نخورد و به آنچه به دستش آمده شاد نشود دو طرف زهد را مراعات كرده است.
و مى‏فرمايد: زهد از دنيا عبارت است از كوتاه كردن آرزو و شكر هر نعمت و پرهيز از تمام آنچه خدا حرام كرده است [2].
امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: زهد از دنيا به ضايع كردن مال و اجتناب از مباحات نيست، بلكه زهد آن است كه به آنچه دارى مطمئن‏تر از آنچه نزد خداست نباشى [3].
البته چون اكثر مردم به خاطر ضعف نفسى كه دارند با جمع آورى ثروت و امثال آن ميل و رغبتشان به دنيا تحريك مى‏شود، زهد آنها فقط با ترك ثروت محقق مى‏شود.
تعريفى كه امام صادق عليه السّلام در حديث ديگر از زاهد كرده همين مطلب را تأييد مى‏كند. وقتى از حضرتش سؤال شد زاهد كيست؟ فرمود: زاهد آن است كه حلال دنيا را به خاطر حساب و حرام آن را از ترس عقاب رها مى‏كند [4].