فصل پنجم پذيرش توبه‏
ابو حامد غزالى در كتاب احياء چنين مى‏گويد:
اگر معنى قبول را فهميده باشى شك نخواهى داشت كه هر توبه صحيحى پذيرفته و مقبول است.
كسانى كه به نور بصيرت مى‏بينند، و از انوار قرآن مدد مى‏گيرند، مى‏دانند كه هر قلب سليمى مقبول خدا و در آخرت در جوار او بهره‏مند از نعمت اوست، و آمادگى دارد كه با چشم خود به وجه اللّه بنگرد.
و مى‏دانند كه قلب در اصل، سليم آفريده شده است زيرا هر نوزادى با فطرت خدا پرستى آفريده مى‏شود امّا آن سلامت توسط كدورتى كه گرد و غبار گناهان بر آن ايجاد مى‏كنند از دست مى‏رود.
و مى‏دانند كه آتش ندامت اين كدورت و غبار را از بين مى‏برد و نور حسنه ظلمت سيئة را از
__________________________________________________
[1] توبه براى كسانى نيست كه تمام عمر بدى مى‏كنند تا زمانى كه يكى از آنها را مرگ فرا مى‏گيرد، در آن حال مى‏گويد: الان توبه كردم.
(سوره نساء، آيه 18).
[2]انّ اكثر صياح اهل النّار التسويف.
تسويف در لغت به معنى تأخير است اين فعل از حرف سوف كه از حروف استقبال است مشتق شده، كسى كه تصميم دارد امرى را به تأخير بياندازد مى‏گويد سوف افعل (انجام خواهم داد) و توبه يكى از امورى است كه بيش از هر چيز به اين آفت گرفتار است انسان هر روز به خود مى‏گويد توبه خواهم كرد (سوف اتوب) تا زمانى كه مرگ او را فرا مى‏گيرد و در حالى مى‏ميرد كه صورت باطنى او صورت يك انسان مماطل است كه صاحب حقّ را با امروز و فردا سرگردان مى‏كند و با همين صورت باطنى محشور مى‏شود در حالى كه اين صورت معنوى تجسم يافته و در آتش دائما فرياد مى‏زند بزودى توبه خواهم كرد.
ترجمه‏اخلاق ص : 339
چهره قلب مى‏زدايد، كه ظلمت معاصى طاقت مقابله با نور حسنات را ندارد، همچنان كه ظلمت شب در مقابل نور روز، و همچنانكه كدورت چرك در مقابل سفيدى صابون.
همانطور كه شاهان لباس كثيف را براى پوشيدن نمى‏پذيرند، خداى تعالى قلب ظلمانى را براى همسايگى نمى‏پذيرد.
و همانطور كه اگر انسان با لباسى كه در تن دارد دست به كارهاى پست بزند لباسش كثيف مى‏شود، و چون آن را با آب گرم و صابون بشويد پاكيزه مى‏شود، بكار بردن قلب در شهوات، آن را كثيف مى‏كند و چون آن را با آب اشك و آتش ندامت بشويد پاكيزه و طاهر خواهد شد، و هر قلبى پاكيزه و طاهر شد مقبول است.
وظيفه انسان تزكيه و تطهير و لطف خدا قبول و پذيرش است.
مگر آن كه چرك، چنان در طول زمان متراكم شود كه در متن لباس نفوذ كند. كه در اين صورت صابون قادر به دفع و ازاله آن نيست. گناهان نيز اين چنينند كه چون بر قلب متراكم شوند، و لايه‏اى از پليدى تشكيل دهند، ديگر راه بازگشت و توبه وجود ندارد.
گاهى انسان با زبان مى‏گويد توبه كردم ولى به لباسشويى مى‏ماند كه با زبان بگويد لباس را شستم و وارد عمل نشود، همانطور كه اين كلام لباس را تميز نمى‏كند و نمى‏تواند صفت موجود در آن را عوض كند، مگر ضد آن صفت را در آن ايجاد نمايد، «آن كلام هم باعث سفيدى قلب نمى‏شود».
قرآن مجيد مى‏فرمايد:وَ هُوَ الّذِى يَقْبَلُ التَّوبَةَ عَنْ عِبادِهِ 42: 25[1].
و مى‏فرمايد:غافِرِ الذّنْبِ وَ قابِلِ التَّوبِ 40: 3[2] (پايان كلام أبو حامد).
در كتاب كافى از امام صادق عليه السّلام يا باقر عليه السّلام چنين نقل شده: خداى عز و جل به آدم عليه السّلام فرمود: براى تو مقرّر كردم كه هر گاه يكى از فرزندانت كار بدى انجام دهد و استغفار كند او را ببخشم.
عرض كرد: پروردگارا بيشترم عطا كن.
فرمود: باب توبه را تا زمان مرگشان براى آنها باز گذاشتم.
عرض كرد: پروردگارا برايم كافى است.
امام باقر عليه السّلام فرمود: هنگامى كه جان به اينجا برسد - و با دست به گلويش اشاره كرد - باب توبه به روى عالم بسته مى‏شود، ولى به روى جاهل باز است.
__________________________________________________
[1] اوست كه توبه بندگانش را مى‏پذيرد. (سوره شورى، آيه 25).
[2] (خدائى كه) كه بخشنده گناه و پذيرنده توبه است. (سوره غافر، آيه 3).
ترجمه‏اخلاق ص : 340
امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر كس يك سال قبل از مرگش توبه كند، خدا توبه‏اش را مى‏پذيرد.
سپس فرمود: يك سال زياد است، هر كس يك ماه قبل از مرگش توبه كند، توبه‏اش پذيرفته مى‏شود.
سپس فرمود: يك ماه زياد است، هر كس يك جمعه به مرگش توبه كند توبه‏اش پذيرفته مى‏شود.
سپس فرمود: يك جمعه زياد است، هر كس يك روز به مرگش توبه كند، خدا توبه‏اش را قبول مى‏كند.
سپس فرمود: يك روز زياد است، هر كس قبل از ديدن عوالم حال مرگ توبه كند، توبه‏اش مقبول است. اين روايت را مرحوم صدوق با اضافه اين دو جمله نقل كرده است هر كس يك ساعت به مرگش توبه كند توبه‏اش پذيرفته مى‏شود.
سپس فرمود: يك ساعت زياد است، هر كس در حالى توبه كند كه جانش به اينجا رسيده باشد - و با دست به گلويش اشاره كرد - خدا توبه‏اش را مى‏پذيرد.
نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: اگر آنقدر خطا كنيد كه به آسمان برسد، آنگاه پشيمان شويد خدا توبه شما را مى‏پذيرد [1].
امام باقر عليه السّلام به محمد بن مسلم چنين مى‏فرمايد: وقتى كه مؤمن توبه مى‏كند، گناهان قبل از توبه‏اش بخشيده مى‏شود، پس او بايد براى بعد از توبه عمل كند. ولى آگاه باشيد بخدا قسم اين مزيّت فقط براى اهل ايمان است.
راوى مى‏گويد: عرض كردم اگر بعد از توبه و استغفار گناه كرد و آنگاه دوباره توبه نمود چه؟ فرمود: آيا گمان مى‏كنى اگر بنده مؤمن از گناه خود پشيمان شود و استغفار و توبه كند خدا توبه‏اش را نمى‏پذيرد؟ عرض كردم: او چندين بار اين كار را كرده، گناه مى‏كند سپس توبه و استغفار مى‏نمايد.
فرمود: هر گاه بنده با توبه و استغفار برگردد خدا با مغفرت و بخشش بر مى‏گردد، خدا بخشنده و مهربان است، توبه را مى‏پذيرد، و سيّئات را مى‏بخشد.
امام صادق عليه السّلام فرمود: گاهى انسان گناهى مى‏كند و خدا به خاطر آن گناه او را به بهشت مى‏برد.
عرض شد: آيا خدا به خاطر گناه او را به بهشت مى‏برد؟
__________________________________________________
[1]لو عملتم الخطايا حتى تبلغ السّماء ثمّ ندمتم لتاب اللّه عليكم.

ترجمه‏اخلاق ص : 341
فرمود: بله او گناهى مى‏كند ولى هميشه از آن گناه بيمناك، و بر نفس خود غضبناك است، خدا هم او را مى‏بخشد و داخل بهشت مى‏كند.