فصل اول شناخت دنيا و آخرت‏
يكى از امور مشكل، پيچيده و دقيق شناخت دنيا و آخرت است در اين وادى علماى بزرگ حيران، و عقلاء سرگردان شده‏اند.
گروهى گمان كرده‏اند كه دنيا عبارت از مال است در حالى كه در كتاب و سنت آيات و رواياتى در مدح مال وارد شده است.
اين پيامبر اكرم است كه مى‏فرمايد: در راه فرمانبردارى از خدا مال، خوب ياورى است [1].
گروهى ديگر پنداشته‏اند كه دنيا عبارت از زندگى دنيوى است در حالى كه به وسيله همين زندگى است كه انسان به سعادت‏هاى ابدى نائل مى‏شود و از شقاوت‏هاى هميشگى مى‏رهد.
در اين باب نيز پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: براى رسيدن به آخرت، دنيا خوب ياورى است [2].
گروه ديگرى پنداشته‏اند كه دنيا عبارت از خوراكى‏هاى لذيذ و خوب و لباس‏هاى فاخر و خانه‏هاى آباد و خدم و حشم و دوستان و ياران است در حالى كه بعضى از انبياء چون حضرت سليمان و يوسف عليه السّلام «كه مسلما اهل دنيا نبوده‏اند» از تمام اين مزايا برخوردار بوده‏اند.
__________________________________________________
[1]نعم العون على طاعة اللّه المال.

[2]نعم العون على الآخرة الدّنيا.

ترجمه‏اخلاق ص : 295
امّا تحقيق مطلب اين كه: ممكن است همان كسى كه به علم و عبادت و حج و جهاد اشتغال دارد در پرداخت صدقات، اداء زكوات و رفع حوائج مسلمين كوشاست به زيارت برادران مسلمان، عيادت بيماران، تشييع جنازه مؤمنين و حضور در جمعه و جماعات همّت گمارده و بر انجام نوافل و ساير طاعات مواظبت مى‏كند در بحبوحه امر دنيا باشد، و بتوان او را طالب دنيا ناميد، و ادعا كرد كه او با تمام اعمالش ملعون است و اين اعمال همه به خودش برمى‏گردد و مورد قبول خداى تعالى قرار نمى‏گيرند چون كه قصدش از اين اعمال جلب رضايت خدا نبوده است.
و چه بسا مردانى ثروتمند داراى خدم و حشم خوش خوراك و نوپوش با خانه‏هاى بزرگ و عمارات عالى زنان زيبا و مراكب نيكو، قدح‏هاى آماده و بالشهاى مرتب و فرشهاى گسترده در عين حال اهل آخرت بوده و اعمالشان مقبول و سعيشان مشكور باشد چه اينكه با تمام آنچه دارد قصدش جلب رضايت خداست.
بنابراين هر چه انسان را از خداى تعالى دور كند، دنياست اگر چه نماز و روزه و حج و جهاد و انفاق و زهد و قناعت باشد.
و هر چه موجب نزديكى به او شود آخرت است اگر چه مال و زن و خدم و حشم باشد.
بله در اكثر اوقات و نسبت به اكثر اشخاص وضع طورى است كه اخلاص و نزديكى به خدا جز با ترك مباحات - چه رسد به شبهات و محرّمات - امكان پذير نيست و به همين خاطر است كه انبياء عليهم السّلام مردم را تشويق مى‏كردند كه هر چه ميل آنها را به دنيا زياد مى‏كند آن را ترك كنند اگر چه به خودى خود مى‏تواند وسيله‏اى براى رسيدن به آخرت باشد زيرا شيطان قوى و نفوس انسان‏ها بسيار ضعيف است.
به عبارت ديگر مى‏گوييم: دنيا عبارت از دو حالت از حالت‏هاى قلب است حالتى كه نزديك‏تر است دنيا ناميده مى‏شود يعنى ميل به تمام چيزهايى كه قبل از مرگ است مربوط به دنياست و حالتى كه بعد از آن و متأخر از آن است آخرت ناميده مى‏شود يعنى همان چيزهايى كه بعد از مرگ هستند.
پس هر چيزى كه انسان در دنيا به آن مايل است و بهره و نصيب و لذتش مربوط به قبل از مرگ است دنياى انسان است ولى بايد توجه داشت كه هر چيزى كه انسان به آن ميل دنيوى دارد و از آن بهره و نصيب مى‏گيرد نكوهيده نيست بلكه امور دنيوى خود منقسم به سه قسمند كه فقط يك قسم آن نكوهيده است.
1 - امورى كه در دنيا همراه انسان هستند و نتيجه آنها براى بعد از مرگ باقى مى‏ماند مثل
ترجمه‏اخلاق ص : 296
معرفت خدا شناخت صفات و افعال او شناخت فرشتگان، كتب، رسل، و شرايع و احكام و عمل خالص براى خدا.
گاهى مى‏شود كه در دنيا چيزى از علم و عمل براى انسان لذيذتر نيست لذا نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: از دنياى شما سه چيز محبوب من است بوى خوش و زنان، ولى روشنى چشمم در نماز است [1].
حضرت در اين كلام شريف نماز را چون در عالم حسّ و عيان است از امور دنيوى مى‏شمرد در حالى كه نماز از بزرگترين موجبات نزديكى به خداست.
اين گونه امور اگر چه به خاطر نزديكيشان دنيا ناميده مى‏شوند ولى پسنديده و ممدوح و ياور انسان در مسير آخرتند.
2 - قسم دوم نقيض قسم اول است يعنى تمام چيزهايى كه بهره آنها منحصر در زندگى قبل از مرگ است و ثمره اخروى ندارند مثل لذت بردن از معاصى و حتى تلذّذ بيش از حد نياز از مباحات و تنعّم از انباشته‏هاى طلا و نقره و اسبان داغ شده. اين همان دنياى مذموم و نكوهيده است.
3 - قسم سوم متوسط بين دو قسم قبل است يعنى هر حظّ و بهره‏اى كه مربوط به دنيا باشد ولى انسان را در رسيدن به آخرت كمك كند و اين قسم عبارت است از تمام چيزهايى كه انسان به حسب زمان، مكان و موقعيت خود نياز دارد مثل غذا و لباس.
پس اگر انسان از غذا و لباس به قصد استعانت در فراگيرى علم، عمل، طاعات، عبادات، حفظ زندگى و آبرو و امور ديگرى كه شارع مقدس به آنها دستور داده استفاده كند اين‏ها دنياى مذموم نيستند اگر چه قصد رفاه، تنعّم و لذّت هم داشته باشد.
ولى اگر از آنها در مسير معاصى يارى بگيرد جزء دنياى نكوهيده و مذموم به شمار مى‏روند.
لذا شريعت مقدس اسلام براى امرار معاش ما را به تحصيل مال و كسب حلال در حدّ لازم تشويق مى‏كند نبى گرامى اسلام صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: عبادت هفتاد جزء است كه برترين جزء آن طلب حلال است [2].
و مى‏فرمايد: ملعون است كسى كه كل خود را بر ديگران افكند [3].
__________________________________________________
[1]حبّب إلىّ من دنياكم ثلاث الطّيب و النّساء و قرّة عينى في الصّلاة.

[2]العبادة سبعون جزء افضلها طلب الحلال.

[3]ملعون من القى كلّه على النّاس.

ترجمه‏اخلاق ص : 297
امام سجاد عليه السّلام مى‏فرمايد: دنيا دوتاست، يكى دنياى رساننده (يعنى دنياى در حد كفايت) ديگرى دنياى لعنت شده [1].
امام باقر عليه السّلام مى‏فرمايد: هر كس براى حفظ آبروى خود در ميان مردم، تلاش براى خانواده، و نيكى به همسايه‏ها در جستجوى رزق حلال باشد خدا را در حالى ملاقات مى‏كند كه چهره‏اش چون ماه شب چهاردهم باشد [2].
امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: هر كس براى خانواده‏اش زحمت بكشد مانند كسى است كه در راه خدا جهاد كرده است [3].
و همان حضرت درباره مردى كه گفته بود: من در خانه مى‏نشينم نماز مى‏خوانم، روزه مى‏گيرم و پروردگارم را عبادت مى‏كنم، روزى خودش مى‏رسد، فرمود: اين، يكى از سه كسى است كه دعايشان مستجاب نمى‏شود.
و مى‏فرمايد: خدا غربت رفتن در طلب روزى را دوست مى‏دارد [4].
مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: بخدا قسم ما در طلب دنياييم و دوست داريم دنيا نصيبمان شود.
فرمود: دنيا را براى چه مى‏خواهى؟ عرض كرد: مى‏خواهم خودم و خانواده‏ام را تأمين كنم، صله رحم به جا آورم انفاق كنم و حج و عمره انجام دهم.
حضرت فرمود: اين كه طلب دنيا نيست، طلب آخرت است.
و از آن حضرت است: كسى كه دنيايش را به خاطر آخرتش رها كند از ما نيست [5].