درجات ركن اول (قصد ريا)
قصد ريا چهار درجه دارد اولين و شديدترين درجه، آن است كه انسان از انجام عبادت اصلا قصد ثواب نداشته باشد مثل كسى كه بين مردم نماز واجب يا مستحبّ مى‏خواند ولى اگر تنها باشد آن را ترك مى‏كند.
درجه دوم آن است كه اهمّ قصدش ريا و خودنمائى باشد و بطور تبعى و در حاشيه كمى هم به ثواب و پاداش الهى توجه داشته باشد.
درجه سوم اين است كه انتظار ثواب به همان اندازه در او ايجاد انگيزه مى‏كند كه قصد خودنمائى دخالت دارد به عبارت ديگر قصد ريا و نيّت ثواب به طور مساوى وجود داشته باشند به طورى كه اگر يكى از آنها نباشد شخص به عبادت بر انگيخته نمى‏شود.
و آخرين و ضعيف‏ترين درجات قصد ريا آن است كه نيت خودنمائى نشاط بيشترى در او ايجاد مى‏كند و قصد ثوابش را تقويت مى‏كند به طورى كه اگر نبود باز هم عبادتش را انجام مى‏داد.
اين چهار مرتبه درجات و مراحل قصد ريا هستند كه همگى حرام و موجب بطلان اعمال مى‏شوند دليل اين مطلب آيات و رواياتى است كه در صدر بحث ذكر شد از قبيل حديث قدسى شريف:
من بى‏نيازترين بى‏نيازها از شركم.
و آيه شريفه:وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ ربّه احدا 18: 110«».
و كلام گهربار أمير المؤمنين عليه السّلام در توصيف رياكار: در خلوت كسل مى‏شود و در بين مردم به نشاط مى‏آيد [1].
__________________________________________________
[1]يكسل في الخلوة و ينشط عند النّاس.