مراتب حسد
شخص حسود معمولا داراى يكى از سه حالت ذيل مى‏باشد.
1 - اينكه طبعا بدخواه ديگران باشد ولى خودش از اين حال ناراحت و عقلا از اين ميل قلبى متنفر باشد و به همين خاطر بر نفس خود غضبناك بوده و در فكر چاره‏اى براى رفع آن باشد.
اين قسم از حسد چون از اختيار انسان خارج است قطعا مورد عفو پروردگار مى‏باشد.
2 - اينكه اين ميل قلبى را دوست داشته و در ناگواريهاى محسود به وسيله قول يا فعلى شادمانى خود را اظهار كند.
اين قسم از حسد قطعا ممنوع و حرام است.
3 - قسم سوم حالتى است ميانه دو حالت قبلى يعنى آنكه در قلب حسد بورزد و از حسد خود
ترجمه‏اخلاق ص : 260
به هيچ وجه ناراحت نباشد و در صدد رفع آن بر نيايد ولى ظاهر خود را از اطاعت حسد و انجام مقتضيات آن حفظ كند.
در حكم اين قسم از حسد بين عرفاء اختلاف است.
گروهى مى‏گويند حسد فعل قلبى است و همين كه انسان در قلب حسد بورزد و از آن ناراحت نباشد مصداق حسود گناهكار است اگر چه ظاهر خود را حفظ كند و به اندازه شدّت و ضعف همان حبّ قلبى كه به زوال نعمت ديگران دارد معصيت كرده و گناهكار است.
اين گروه براى اثبات نظريه خود به دو آيه كريمه از قرآن مجيد استناد كرده‏اند.
1 -وَ لا يَجِدُونَ في صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا اوتُوا 59: 9[1].
2 -وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَروا فَتَكُونُونَ سواءً 4: 89[2].
و گروهى گفته‏اند كه اگر انسان حسد خود را به وسيله جوارح اظهار نكند مرتكب هيچ گناهى نشده و بسيارى از اخبار بر همين معنا دلالت دارند.
با سندهاى مختلف از طرق عامّه از نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم چنين روايت شده است: از امّت من نه چيز برداشته شده است، اشتباه، فراموشى، آنچه كه نمى‏دانند، هر چه كه از حد طاقت آنها خارج باشد، آنچه را كه از روى ناچارى انجام مى‏دهند، آنچه را كه اجبارا انجام مى‏دهند، فال بد، وسوسه در تفكر درباره خلقت و حسد تا زمانى كه با دست يا زبان اظهار نشود [3].
و فرمود: سه چيز است كه كسى را از آنها خلاصى نيست گمان، فال بد، حسد، و من راه نجات از اين سه را به شما مى‏آموزم، چون گمان كردى تحقيق نكن، و چون فال بد زدى اهميت نده و هنگامى كه حسد ورزيدى ظلم نكن [4].
و در روايت ديگرى مى‏فرمايد: سه چيز است كه هيچ كسى از آنها نجات نمى‏يابد و بسيار
__________________________________________________
[1] و (انصار) در درون خود نسبت به غنائم بنى نضير كه به مهاجرين داده شد هيچ حاجتى (بخل و حسد) احساس نمى‏كنند. (سوره حشر، آيه 9).
[2] (كفار و منافقين) دوست مى‏دارند كه شما نيز مانند آنها كفر بورزيد تا با هم يكسان باشيد. (سوره نساء، آيه 89).
[3]وضع عن امتى تسع خصال، الخطأ، و النّسيان، و ما لا يعلمون، و ما لا يطيقون، و ما اضطروا إليه و ما استكرهوا عليه و الطّيرة و الوسوسة في التّفكير في الخلق و الحسد ما لم يظهر بلسان او يد.
اين حديث شريف كه با اسناد و متون مختلف روايت شده در اصطلاح حديث رفع نام دارد و در علم اصول يكى از ادله اصل برائت مى‏باشد.
هدف اصلى اين حديث رفع اضطراب و نگرانى انسان نسبت به ارتكاب امور غير اختيارى است، امورى كه در محدوده تكليف نمى‏گنجند، يكى از موارد بارز اين امور - در مورد نفوس غير مهذّب - حالات نفسانى كنترل نشده مى‏باشد و حسد درونى يكى از اين حالات است.
[4]ثلاث لا ينجو منهنّ احد الظّنّ و الطّيرة و الحسد و ساحدّثكم بالمخرج من ذلك اذا ظننت فلا تحقّق و اذا تطّرت فامض و اذا حسدت فلا تبغ.

ترجمه‏اخلاق ص : 261
كمند كسانى كه از آنها نجات يابند... الى آخر روايت.
و در روايت ديگرى مى‏فرمايد: سه چيز است كه در مؤمن وجود دارند و او مى‏تواند از آنها خلاص شود و راه رهاييش از حسد اين است كه ظلم نكند. -