بخش اول مذمّت و نكوهش غيبت
__________________________________________________
[1]كبر خيانة ان تحدّث اخاك حديثا هو لك مصدّقّ و أنت له فيه كاذب.
[2]الكذب ينقص الرّزق.
[3]على كلّ خصلة يطبع او يطوى عليها المؤمن الا الخيانة و الكذب.
[4]اعظم الخطايا عند اللّه اللّسان الكذوب.
[5]ثلاث نفر لا يكلّمهم اللّه يوم القيامة و لا ينظر اليهم و لا يزكّيهم، المنّان بالعطيّة و المنفق سلعته بالحلف الفاجر و المسبل إزارة.
جمله سوم اين حديث شريف كنايهاى است كه مىتوان يكى از اين دو معنى يا هر دو را از آن استفاده كرد.
الف - منظور كسانى است كه شلوار يا لنگشان - پائينتر از حد معمول مىآيد و قسمتى از پائين تنه آنها در معرض ديد قرار مىگيرد.
ب - كسانى كه در آميزش جنسى بىعفت بوده چنان حلال و حرام را مخلوط مىكنند كه گويى هرگز كمربند خويش را نمىبندند.
[6] ما حلف حالف باللّه فادخل فيها مثل جناح بعوضة الا كانت نكتة في قلبه إلى يوم القيامة.
ترجمهاخلاق ص : 234
قرآن عزيز مىفرمايد:وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضا أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتا فَكَرِهْتُمُوهُ 49: 12[1].
نبى گرامى اسلام صلى اللّه عليه و آله و سلّم مىفرمايد: كسى كه قدم در راهى بردارد كه از برادر مسلمانش غيبت كند يا عيوب و اسرار او را فاش نمايد، اوّلين قدمى را كه بر مىدارد در جهنّم مىنهد و خدا عيوب و اسرار او را در بين خلائق فاش مىكند.
و كسى كه غيبت مىكند روزهاش باطل و وضويش نقض مىشود و اگر در آن حال بميرد در حالى مرده حرام خدا را حلال شمرده است [2].
امام صادق عليه السّلام از نبى اكرم چنين روايت مىكند: غيبت در محو دين از مرض خوره در شكم انسان سريعتر عمل مىكند [3].
حضرت صادق عليه السّلام مىفرمايد: كسى كه درباره مؤمنى چيزى را بگويد كه چشمانش ديده و گوشهايش شنيده از جمله كسانى است كه خداى تعالى درباره آنان فرموده:«انَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ انْ تَشِيعَ الفاحِشَةُ فِى الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ الِيمٌ» 24: 19[4].
و مىفرمايد: هر كس بخواهد به وسيله چيزى كه درباره مؤمنى مىگويد ننگى را به او نسبت دهد و بنيان جوانمرديش را ويران كند، تا از چشم مردم بيفتد، خدا او را از تحت ولايت خود خارج و در ولايت شيطان داخل مىكند ولى شيطان هم او را نمىپذيرد [5]. و مىفرمايد: غيبت بر هر مسلمانى حرام است و حسنات را مىخورد همچنان كه آتش هيزم را [6].
|