بخش اول مذمّت و نكوهش غيبت‏
__________________________________________________
[1]كبر خيانة ان تحدّث اخاك حديثا هو لك مصدّقّ و أنت له فيه كاذب.

[2]الكذب ينقص الرّزق.

[3]على كلّ خصلة يطبع او يطوى عليها المؤمن الا الخيانة و الكذب.

[4]اعظم الخطايا عند اللّه اللّسان الكذوب.

[5]ثلاث نفر لا يكلّمهم اللّه يوم القيامة و لا ينظر اليهم و لا يزكّيهم، المنّان بالعطيّة و المنفق سلعته بالحلف الفاجر و المسبل إزارة.
جمله سوم اين حديث شريف كنايه‏اى است كه مى‏توان يكى از اين دو معنى يا هر دو را از آن استفاده كرد.
الف - منظور كسانى است كه شلوار يا لنگشان - پائين‏تر از حد معمول مى‏آيد و قسمتى از پائين تنه آنها در معرض ديد قرار مى‏گيرد.
ب - كسانى كه در آميزش جنسى بى‏عفت بوده چنان حلال و حرام را مخلوط مى‏كنند كه گويى هرگز كمربند خويش را نمى‏بندند.
[6] ما حلف حالف باللّه فادخل فيها مثل جناح بعوضة الا كانت نكتة في قلبه إلى يوم القيامة.
ترجمه‏اخلاق ص : 234
قرآن عزيز مى‏فرمايد:وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضا أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتا فَكَرِهْتُمُوهُ 49: 12[1].
نبى گرامى اسلام صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: كسى كه قدم در راهى بردارد كه از برادر مسلمانش غيبت كند يا عيوب و اسرار او را فاش نمايد، اوّلين قدمى را كه بر مى‏دارد در جهنّم مى‏نهد و خدا عيوب و اسرار او را در بين خلائق فاش مى‏كند.
و كسى كه غيبت مى‏كند روزه‏اش باطل و وضويش نقض مى‏شود و اگر در آن حال بميرد در حالى مرده حرام خدا را حلال شمرده است [2].
امام صادق عليه السّلام از نبى اكرم چنين روايت مى‏كند: غيبت در محو دين از مرض خوره در شكم انسان سريع‏تر عمل مى‏كند [3].
حضرت صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: كسى كه درباره مؤمنى چيزى را بگويد كه چشمانش ديده و گوش‏هايش شنيده از جمله كسانى است كه خداى تعالى درباره آنان فرموده:«انَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ انْ تَشِيعَ الفاحِشَةُ فِى الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ الِيمٌ» 24: 19[4].
و مى‏فرمايد: هر كس بخواهد به وسيله چيزى كه درباره مؤمنى مى‏گويد ننگى را به او نسبت دهد و بنيان جوانمرديش را ويران كند، تا از چشم مردم بيفتد، خدا او را از تحت ولايت خود خارج و در ولايت شيطان داخل مى‏كند ولى شيطان هم او را نمى‏پذيرد [5]. و مى‏فرمايد: غيبت بر هر مسلمانى حرام است و حسنات را مى‏خورد همچنان كه آتش هيزم را [6].