فصل اول خطر رهائى زبان و فضيلت خاموشى‏
نبىّ اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: هر كه خاموشى گزيد نجات يافت [1].
و مى‏فرمايد: خاموشى حكمت است ولى فاعلش كم است [2].
و مى‏فرمايد: هر كس متعهد شود كه زبان و شهوتش را حفظ كند، من براى او بهشت را تعهّد مى‏كنم [3].
و مى‏فرمايد: هر كس از شرّ شكم و شهوت و زبانش محفوظ بماند، محفوظ است [4].
«به اين معنى كه ديگر هيچ خطرى متوجه او نيست».
و مى‏فرمايد: آيا جز فرآورده‏هاى زبان چيز ديگرى انسان را سرنگون مى‏كند؟ [5].
و مى‏فرمايد: هر كس به خدا و قيامت ايمان دارد يا نيكو سخن بگويد يا ساكت شود [6].
و مى‏فرمايد: زبان مؤمن بعد از قلبش قرار دارد بنابر اين هر وقت بخواهد چيزى بگويد اول آن را با قلبش مى‏سنجد سپس با زبان بيانش مى‏كند، ولى زبان منافق قبل از قلبش قرار دارد، هنگامى كه مى‏خواهد چيزى بگويد قبل از آنكه قلبش در آن تدبر كند، آن را به زبان مى‏راند [7].
و مى‏فرمايد: هر كس زياد سخن بگويد لغزشش زياد مى‏شود و كسى كه لغزشش زياد شد گناهش زياد مى‏شود، و كسى كه گناهش زياد شد به آتش سزاوارتر است [8].
__________________________________________________
[1]من صمت نجا.

[2]الصّمت حكمة و قليل فاعله.

[3]من يتكفّل لي بين لحييه و رجليه اتكفّل له بالجنّة.

[4]من وقى شرّ قبقبه و ذبذبه و لقلقه فقد وقى.

[5]هل يكبّ النّاس على مناخرهم الا حصائد السنتهم.
اين جمله را حضرت در جواب كسى فرمود كه از او پرسيد: آيا ما را به خاطر حرفهايمان مؤاخذه مى‏كنند؟
[6]من كان يؤمن باللّه و اليوم الآخر فليقل خيرا او ليصمت.

[7]انّ لسان المؤمن وراء قلبه فاذا اراد ان يتكلّم بشي‏ء تدبّره بقلبه ثمّ امضاه بلسانه و انّ لسان المنافق امام قلبه فاذا همّ بشي‏ء امضاه بلسانه و لم يتدبّره بقلبه.

[8]من كثر كلامه كثر سقطه و من كثر سقطه كثرت ذنوبه و من كثرت ذنوبه كانت النّار اولى به.

ترجمه‏اخلاق ص : 225
و مى‏فرمايد: زبانت را حفظ كن زيرا سكوت صدقه‏اى است كه به خود مى‏دهى [1].
سپس فرمود: هيچ بنده‏اى پى به حقيقت ايمان نمى‏برد مگر زبانش را حفظ كند [2].
و در حديث است: كه أمير المؤمنين در راه مردى را ديد كه سخنان بيهوده مى‏گفت، حضرت ايستاد و گفت: اى مرد تو با اين سخن گفتنت نامه‏اى را به دو فرشته محافظت املاء مى‏كنى كه آن را به پروردگارت برسانند، پس آنچه را كه به كارت مى‏آيد بگو و آنچه را به كار نيايد رها كن [3].
امام سجّاد عليه السّلام مى‏فرمايد: هر روز صبح زبان آدمى به تمام جوارح سركشى مى‏كند و مى‏گويد:
چگونه شب را به صبح رسانديد؟ آنها در جواب مى‏گويند: اگر تو ما را رها كنى به خوبى. و آنگاه او را سوگند مى‏دهند و مى‏گويند: در مورد ما از خدا بترس، كه ما فقط به وسيله توست كه عقاب مى‏شويم يا پاداش مى‏گيريم.
امام باقر عليه السّلام مى‏فرمايد: شيعيان ما لالند [4].
و امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: خواب استراحت جسد، و حرف زدن استراحت روح، و سكوت استراحت عقل است [5].
و مى‏فرمايد: در حكمت آل داوود آمده است: بر عاقل لازم است كه عارف به زمانش، متوجه امورش و حافظ زبانش باشد [6].
و مى‏فرمايد: لقمان به پسرش فرمود: پسركم اگر فرض كنى كه سخن از نقره است سكوت از طلا است [7].
أمير المؤمنين عليه السّلام مى‏فرمايد: انسان در زير زبان خود نهان است، پس سخن خود را بسنج و آن را بر عقل و معرفت عرضه كن، اگر براى خدا و در راه او بود سخن بگو و گر نه سكوت از آن سخن بهتر است [8].
از امام سجّاد عليه السّلام سؤال شد: سكوت بهتر است يا سخن گفتن؟ حضرت فرمود هر يك از اين دو آفاتى دارند، در صورتى كه هر دو عارى از آفت باشند سخن‏
__________________________________________________
[1]امسك لسانك فانّها صدقة تتصدّق بها على نفسك.

[2]و لا يعرف عبد حقيقة الايمان حتّى يخزن لسانه.

[3]يا هذا انّك تملى على حافظيك كتابا إلى ربّك فتكلّم بما يعنيك و دع ما لا يعنيك.

[4]انّ شيعتنا الخرس.

[5]النّوم راحة للجسد و النّطق راحة للروح و السّكوت راحة للعقل.

[6]على العاقل ان يكون عارفا بزمانه مقبلا على شأنه حافظا للسانه.

[7]يا بنىّ ان كنت زعمت انّ الكلام من فضّة فانّ السّكوت من ذهب.

[8]المرء مخبوء تحت لسانه فزن كلامك و اعرضه على العقل و المعرفة فان كان للّه و في اللّه فتكلّم و ان كان غير ذلك فالسّكوت خير منه.

ترجمه‏اخلاق ص : 226
گفتن بهتر است.
گفتند: چگونه سخن گفتن بهتر است؟ فرمود: خداى عز و جل انبياء و اوصياء را مبعوث كرد تا سخن بگويند نه آنكه ساكت باشند و هيچ كسى با سكوت مستحقّ بهشت و مستوجب دوستى خدا نمى‏شود و كسى به وسيله سكوت از آتش و غضب خدا در امان و محفوظ نمى‏شود همه اين‏ها فقط با سخن ميسّر مى‏شوند. من نمى‏توانم ماه را با خورشيد مقايسه كنم، تو اگر بخواهى فضيلت سكوت را بيان كنى، از كلام استفاده مى‏كنى در حالى كه فضيلت كلام را نمى‏توان با سكوت بيان كرد.