فوائد گرسنگى‏
1 - صفاى قلب، درخشش طبع و تيزبينى، زيرا سيرى حماقت و كودنى به بار مى‏آورد و قلب را كور مى‏كند و بخارات را در مغز زياد مى‏كند و حالى شبيه مستى به بار مى‏آورد.
__________________________________________________
[1]لا يدخل ملكوت السّماوات قلب من ملأ بطنه.

[2]الفكر نصف العبادة و قلّة الطّعام هي العبادة.

[3]لا تميتوا القلوب بكثرة الطّعام و الشّراب فانّ القلب كالزّرع يموت اذا كثر عليه الماء.

[4]انّ الشّيطان ليجرى من ابن آدم مجرى الدّم فضيّقوا مجاريه بالجوع و العطش.

[5]ما من شي‏ء ابغض إلى اللّه تعالى من بطن مملوء.

[6]يا بنىّ اذا امتلأت المعدة نامت الفكرة و خرست الحكمة و قعدت الاعضاء عن العبادة.

ترجمه‏اخلاق ص : 215
2 - رقت و صفاى قلب كه انسان را براى درك لذت مناجات آماده مى‏سازد و سبب تأثّر از ياد خدا مى‏شود.
3 - انكسار و تواضع و زوال حالت گردنكشى و شادمانى كه ابتداى طغيان و غفلت از ياد خداست.
4 - اينكه در حال گرسنگى بلاء و عذاب خدا و اهل بلاء فراموش نمى‏شود، زيرا انسان سير، گرسنگى و گرسنگان را فراموش مى‏كند، ولى انسان زيرك هر بلائى را مشاهده كند بلاى آخرت را به ياد مى‏آورد، از گرسنگى خود به ياد گرسنگى اهل آتش مى‏افتد و به ياد مى‏آورد كه آنان غذايى جز ضريع [1] ندارند كه نه چاق مى‏كند و نه رفع گرسنگى مى‏نمايد، و از عطش خود عطش اهل آتش و اهل محشر در عرصات قيامت را به ياد مى‏آورد.
5 - درهم شكستن ميل به گناه و تسلّط بر نفس امّاره زيرا منشأ همه گناهان شهوات و قواى انسانى است و مادّه قوا و شهوات خوردنيها و نوشيدنيهاست.
6 - دفع خواب و دوام حال بيدارى، زيرا كسى كه سير است زياد آب مى‏نوشد، هر كس آب زياد بنوشد خوابش زياد مى‏شود و خواب زياد موجب تضييع عمر مى‏شود و در اين صورت است كه نعمت شب زنده دارى از انسان سلب مى‏شود و طبعش كودن و قلبش سخت مى‏گردد.
7 - اين كه مواظبت بر عبادت براى انسان آسان مى‏شود. زيرا خوردن زياد نياز به زمانى دارد كه انسان مشغول خوردن و كسب خوراكى و تهيه اسباب و آلات آن و جذب و دفع آن باشد.
8 - سلامتى بدن و دفع بيمارى‏ها.
زيرا سبب تمام امراض، پرخورى و ايجاد زائده‏هايى از اخلاط است كه در اثر پرخورى در معده و رگها پيدا مى‏شوند. و معلوم است كه مرض به انسان فرصت عبادت نمى‏دهد و چون سبب تشويش خاطر مى‏شود ياد خدا و فرصت تفكّر را از صاحبش مى‏ستاند و او را به انواع درمان چون رگ زدن و حجامت و دكتر و دارو و صرف هزينه‏هائى در اين راه محتاج مى‏كند كه پس از بهبودى براى جبران آنها غالبا دچار خستگى و گناه مى‏شود.
__________________________________________________
[1] اشاره‏اى است به آيه شريفه سوره غاشيه:«لَيْسَ لَهُمْ طعامٌ الا مِنْ ضريع، لا يُسْمِنُ وَ لا يُغْنى‏ من جوع 88: 6 - 7»آنها - اهل جهنم - طعامى جز ضريع ندارند كه نه سير مى‏كند و نه فربه.
ضريع در لغت نام گياهى است از تيره گياهان خار دار كه در صحراى حجاز مى‏رويد تا زمانى كه خشك نشده شتر از آن مى‏خورد ولى هنگامى كه خشك شود قابل خوردن نمى‏باشد.
صاحب قاموس قرآن مى‏فرمايد: ضريع در آيه نكره است يعنى ضريع بخصوصى است اين صفت دارد كه نه از گرسنگى سير مى‏كند و نه لاغر را فربه مى‏كند. و آنگاه از مجمع نقل مى‏كند كه رسول خدا فرمود: ضريع چيزى است در آتش دوزخ، خار مانند، تلختر از صبر، بدبوتر از مردار، سوزان‏تر از آتش، خدا آن را ضريع ناميده است.
ترجمه‏اخلاق ص : 216
در حديث است كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: معده خانه دردها و پرهيز اصل هر داروئى است، به بدن آنچه را كه عادت دارد برسان [1].
9 - سبك شدن بار هزينه زندگى.
10 - امكان ايثار و انفاق مخارج زائد از حد ضرورت.
در كتاب مصباح الشريعة از امام صادق عليه السّلام روايت شده:
كم خورى در هر حال و در نظر هر قومى پسنديده است زيرا مصلحت ظاهر و باطن در كم خورى است.
خوردن تنها به چهار صورت پسنديده است. ضرورت، عدّه، فتوح و قوت. خوردن به صورت ضرورت مخصوص پرندگان و عدّه شيوه پرهيزكارانى است كه امور مردم را به عهده دارند و فتوح روش متوكّلين و قوت براى مؤمنين است [2].
و هيچ چيز از پر خورى براى قلب مؤمن مضرّتر نيست، پر خورى دو اثر به دنبال دارد، سنگ دلى و هيجان شهوت.
گرسنگى نان خورش مؤمن، غذاى روح، طعام قلب و سلامتى جسم است.