[انواع تغذيه روزهداران]
روزهداران بلحاظ تغذيه نيز به چند دسته تقسيم مىشوند:
[الف -] عدهاى تغذيه آنان از راه حرام است. اين گروه مانند باربرهايى هستند كه بار مردم را به منزلشان مىرسانند. بهمين جهت پاداش مال صاحب غذا بوده و روزهدار فقط از گناه ظلم و غصب خود بهرهمند مىگردد. و به عبارت ديگر كار اين دسته مانند كار كسى است كه سوار بر چهارپاى غصبى شده و خانه خدا را با آن طواف كند.
[ب -] عدهاى تغذيه آنان شبههناك است، كه اين دسته به دو گروه تقسيم مىشوند: دسته اول كسانى هستند كه اين مشتبه بحرام واقعى، در ظاهر براى آنان حلال است و دسته دوم حتى در ظاهر نيز براى آنان حلال نيست. دسته اول حكم كسى را دارد كه تغذيه او حلال است گرچه يك درجه از او پايينتر است. و دسته دوم حكم كسى را دارد كه غذاى حرام مىخورد، گرچه يك درجه از او بالاتر است.
ترجمهالمراقبات ص : 207
[ج -] دستهاى تغذيه آنان حلال است ولى سفره آنان رنگين بوده، از چند نوع غذا استفاده كرده و پرخورى مىكنند. اين دسته مانند انسانهاى پستى هستند كه در حضور دوست خود به كارهايى مىپردازند كه او خوشش نمىآيد، و دوست انتظار دارد كه آنان از چيزى جز ياد و نزديك شدن به او لذت نبرند. چنين بندهاى لياقت مجلس دوستان را نداشته و بايد او را با چيزى كه دوست دارد تنها گذاشت. و شايسته است او را بنده شكمش بدانيم نه بنده پروردگارش.
[د -] عدهاى نيز از دسته فوق تجاوز كرده و كارشان به اسراف و ريخت و پاش و تلف كردن رسيده، حكم اين دسته مانند كسانى است كه غذايشان حرام است، و بهتر است او را گناهكار بدانيم تا مطيع.
[ه -] عدهاى هم كسب و كار و هم تغذيه آنها حلال بوده، و از خوشگذرانى و اسراف دور هستند، براى خدا تواضع كرده و در مقدار خوردنى و آشاميدنى بمقدار حلال و غير مكروه بسنده مىكنند، غذاى خوشمزه نخورده و به يك خورش اكتفا نموده، يا بعضى از چيزهاى زيادى و لذتها را ترك مىكنند. درجات آنان پيش پروردگارى كه مراقب تلاشها و مراقبتهاى آنان است، محفوظ مىباشد، شكرگزار آن بوده و پاداش آن را مىدهد. در هنگام گرفتن پاداش باندازه سر سوزنى به آنان ظلم نشده و خداوند پاداشى بهتر از عمل آنها به آنان داده و بىحساب و با فضل خود به آنان مىبخشد. و كسى نمىداند چه نعمتهاى گرانقدرى براى آنان ذخيره شده كه به ذهن كسى خطور نكرده است.
|