[انواع تغذيه روزه‏داران‏]
روزه‏داران بلحاظ تغذيه نيز به چند دسته تقسيم مى‏شوند:
[الف -] عده‏اى تغذيه آنان از راه حرام است. اين گروه مانند باربرهايى هستند كه بار مردم را به منزلشان مى‏رسانند. بهمين جهت پاداش مال صاحب غذا بوده و روزه‏دار فقط از گناه ظلم و غصب خود بهره‏مند مى‏گردد. و به عبارت ديگر كار اين دسته مانند كار كسى است كه سوار بر چهارپاى غصبى شده و خانه خدا را با آن طواف كند.
[ب -] عده‏اى تغذيه آنان شبهه‏ناك است، كه اين دسته به دو گروه تقسيم مى‏شوند: دسته اول كسانى هستند كه اين مشتبه بحرام واقعى، در ظاهر براى آنان حلال است و دسته دوم حتى در ظاهر نيز براى آنان حلال نيست. دسته اول حكم كسى را دارد كه تغذيه او حلال است گرچه يك درجه از او پايينتر است. و دسته دوم حكم كسى را دارد كه غذاى حرام مى‏خورد، گرچه يك درجه از او بالاتر است.
ترجمه‏المراقبات ص : 207
[ج -] دسته‏اى تغذيه آنان حلال است ولى سفره آنان رنگين بوده، از چند نوع غذا استفاده كرده و پرخورى مى‏كنند. اين دسته مانند انسان‏هاى پستى هستند كه در حضور دوست خود به كارهايى مى‏پردازند كه او خوشش نمى‏آيد، و دوست انتظار دارد كه آنان از چيزى جز ياد و نزديك شدن به او لذت نبرند. چنين بنده‏اى لياقت مجلس دوستان را نداشته و بايد او را با چيزى كه دوست دارد تنها گذاشت. و شايسته است او را بنده شكمش بدانيم نه بنده پروردگارش.
[د -] عده‏اى نيز از دسته فوق تجاوز كرده و كارشان به اسراف و ريخت و پاش و تلف كردن رسيده، حكم اين دسته مانند كسانى است كه غذايشان حرام است، و بهتر است او را گناهكار بدانيم تا مطيع.
[ه -] عده‏اى هم كسب و كار و هم تغذيه آنها حلال بوده، و از خوشگذرانى و اسراف دور هستند، براى خدا تواضع كرده و در مقدار خوردنى و آشاميدنى بمقدار حلال و غير مكروه بسنده مى‏كنند، غذاى خوشمزه نخورده و به يك خورش اكتفا نموده، يا بعضى از چيزهاى زيادى و لذتها را ترك مى‏كنند. درجات آنان پيش پروردگارى كه مراقب تلاشها و مراقبتهاى آنان است، محفوظ مى‏باشد، شكرگزار آن بوده و پاداش آن را مى‏دهد. در هنگام گرفتن پاداش باندازه سر سوزنى به آنان ظلم نشده و خداوند پاداشى بهتر از عمل آنها به آنان داده و بى‏حساب و با فضل خود به آنان مى‏بخشد. و كسى نمى‏داند چه نعمتهاى گرانقدرى براى آنان ذخيره شده كه به ذهن كسى خطور نكرده است.