[دعا با تمام وجود]
بدان كه به كمال اجابت و خير دعا نمى‏رسى مگر اين كه باطن و روح و قلب تو نيز متصف به صفات دعا باشد و اتصاف به صفات دعا اين
ترجمه‏المراقبات ص : 138
است كه باطن و روح و قلب تو دعا كند مثلا وقتى مى‏گويى: ارجوك لكل خير (اميد به تمام خيرات از جانب تو دارم) با باطن و روح و قلبت اميدوار به خدا باشى. و هر كدام نيز آثارى دارند كه بايد در عملت نمودار شوند. كسى كه اميد در باطن و روح او بوجود آمده باشد گويا تمامى وجودش اميد و زندگيش همراه با اميد است. و كسى كه با قلبش اميدوار باشد اعمالى كه با اختيار و تصميم انجام مى‏دهد بهمراه اميد خواهد بود. بنابراين بپرهيز از اين كه اميد در هيچ جنبه‏اى از جنبه‏هايت پيدا نشود. اگر مى‏خواهى ببينى كه رجاء و اميد در تو هست به كارهايت نگاه كن ببين آيا در حركاتى كه از تو سر مى‏زند، اثر آن كه همان طلب و خواستن است را مى‏بينى يا نه. فرمايش معصوم عليه السّلام را نشنيده‏اى كه فرمود: «كسى كه اميد به چيزى داشته باشد آن را طلب مى‏كند»«» و واقعا چنين است زيرا اگر در حالات اميدواران اهل دنيا در امور دنيوى بنگرى، مى‏بينى آنها اگر از شخص يا چيزى اميد خيرى داشته باشند، به اندازه اميدشان آن را از آن شخص يا آن چيزى كه به آن اميد دارند، طلب مى‏كنند. مثلا تاجرى كه تجارت كرده و كارگرى كه كار مى‏كند همه و همه به اين جهت است كه خير و خوبى را در تجارت و كار مى‏بينند. و همچنين هر گروهى خواسته‏هاى خود را از جايى كه اميد دارند طلب مى‏كنند و تا رسيدن به آن از پاى نمى‏نشينند. ولى اكثر اميدواران بهشت و آخرت و فضل و كرامت خدا چنين نيستند و بهمين
ترجمه‏المراقبات ص : 139
علت هيچگاه هم به آرزوى خود نمى‏رسند. زيرا اگر اميد به اين امور داشتند، طبق قانون فوق در پى آن مى‏رفتند. و بهر اندازه اميد در انسان پيدا شود، بهمان مقدار نيز اثر آن كه همان طلب است بوجود مى‏آيد.
ساير مضامين دعا مثل تسبيح، تهليل، تحميد، تضرع، خضوع، ترس، استغفار و توبه نيز همينطور است. زيرا گاهى حقيقت اين صفات در انسان بوجود مى‏آيد و گاهى فقط آن را ادعا مى‏كنيم ولى فقط زمانى آثار آنها آشكار مى‏شود كه حقيقت آنها بوجود آمده باشد. و اگر اثر آنها محقق نشد بايد بدانيم كه ادعايى بيش نبوده است مثلا اگر گمان مى‏كنى در باطن و با روح و قلبت خدا را تسبيح مى‏كنى و او را نيز از تمام نقائص منزه مى‏دانى، چرا به وعده او در مورد رزق خود مطمئن نيستى در حالى كه او رزق تو را تضمين نموده است. و زمانى كه او را از شريك منزه مى‏دانى چرا در اطاعت او از ديگرى مى‏ترسى؟ و در طاعت ديگران و سرپيچى از فرمان او، از او نمى‏ترسى؟ بلكه اگر واقعا مى‏دانستى كه خداوند دعاى تو را شنيده و باطن تو را مانند ظاهرت مى‏بيند و تو پرورش يافته و تحت اراده او هستى و او مى‏تواند تو را پاداش داده يا مجازات نمايد، تو را نجات داده يا هلاك كند و تو را قبول يا رد كند، حداقل از گفتن دروغ و ادعاهاى پوچ مى‏ترسيدى. بنابراين كسى كه مراسم بندگى را اظهار مى‏كند ولى در باطن اين گونه نباشد و خودش هم اين را بداند، مردم مى‏گويند: او مشغول مسخره كردن است نه عبادت ولى غالبا چنين نيست زيرا
ترجمه‏المراقبات ص : 140
عبادت كننده معمولا از باطن خود غافل بوده و بهمين جهت عبادت خود را عبادتى واقعى و غير صورى پنداشته و نمى‏داند كه فريب خورده است. بهمين جهت از دسته مسخره كنندگان خارج و وارد گروهى مى‏شود كه خداوند درباره آنان فرموده است: ورشكسته‏ترين افراد از حيث عمل كسانى هستند كه مى‏پندارند كارشان خوب است.»«» [8 -] از دعاهاى هر روز ماه رجب دعايى است كه در اقبال از امام صادق عليه السّلام روايت نموده است كه حضرت در جواب معلى - كه از او درخواست كرد دعايى به او بياموزد كه جامع تمام چيزهايى باشد كه شيعه در كتب خود گرد آورده است - فرمودند: اى معلى بگو:اللهم اني اسئلك صبر الشاكرين لك...
[9 -] دعايى ديگر دعايى است كه باز هم در اقبال از شيخ طوسى در باب دعاهاى هر روز ماه رجب روايت كرده است و آن دعا اين است:يا من يملك حوائج السائلين...
[10 -] اين دعا را نيز در اقبال روايت نموده است:«اللهم اني اسئلك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة امرك...»
و اين دعايى است با مضامين عالى كه درهايى از علم براى اهلش از آن گشوده مى‏شود.
[11 -] و از دعاهاى مهم دعايى است كه بنابر روايت شيخ، امام و آقاى ما - جان ما و تمام جهانيان فدايش و درود خدا بر او باد - آن را در
ترجمه‏المراقبات ص : 141
مسجد «صعصعة» خوانده است. دعاى گرانقدرى كه با «اللهم يا ذا المنن السابغة» شروع مى‏شود.
[12 -] از دعاهاى مهم دعاهايى است كه «ابن ابى عياش» بنابر آنچه در اقبال است از توقيع مبارك امام عصر (عج) روايت نموده است.
[13 -] نيز از كارهاى مهم در اين ماه زيارت امام حسين عليه السّلام در اول و وسط ماه است.