[ذكرها و دعاهاى اين ماه‏]
از كارهاى مهم در اين ماه ذكرها و دعاهاى وارد در اين ماه است:
[1 -] در تمام ماه هزار بار بگويد:استغفر اللّه ذا الجلال و الإكرام من جميع الذنوب و الآثام.
شيخ صدوق رحمه اللّه روايت كرده است: اگر كسى اين ذكر را در رجب هزار بار بگويد، خداوند متعال مى‏فرمايد: اگر - گناهان شما را - نبخشم، پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم.
[2 -] در تمام ماه سوره توحيد را ده هزار بار بخواند. همچنين
ترجمه‏المراقبات ص : 135
روايت شده كه هزار بار بخواند. و روايت شده: «كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قيامت عمل هزار پيامبر و هزار فرشته را مى‏آورد. و هيچكس نزديكتر از او به خدا نيست مگر كسى كه بيشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن اين سوره در رجب چندين برابر است.» در روايت ديگرى آمده: «اگر كسى در رجب صد بار آن را بخواند خداوند در بهشت دوازده كاخ با «ياقوت» و «درّ» براى او ساخته و يك ميليون عمل خوب براى او مى‏نويسد. سپس مى‏فرمايد:
بنده‏ام را ببريد و آنچه را كه براى او مهيا نموده‏ام نشانش دهيد - در اينجا - ده هزار نفر از كسانى كه خانه‏هاى اين شخص در بهشت به آنان سپرده شده مى‏آيند و يك ميليون كاخ از «درّ» و يك ميليون كاخ از ياقوت سبز را براى او باز مى‏كنند، كاخهايى كه تمام آنها با «درّ» و ياقوت و زيور آلات و پارچه‏هاى زيبا زينت داده شده بگونه‏اى كه كسى نمى‏تواند آن را توصيف كند و جز خدا كسى نمى‏تواند آن را تصور كند. هنگامى كه آن را مى‏بيند مات و مبهوت مى‏شود و مى‏گويد: اين براى كيست آيا براى پيامبران است؟ به او گفته مى‏شود اين‏ها مال تو است بخاطر خواندن«قل هو اللّه احد».[3 -] در اين ماه هزار بار خدا را تسبيح كند. در روايت آمده است كسى كه چنين عملى را انجام دهد خداوند صد هزار عمل خوب براى او نوشته و صد كاخ در بهشت براى او مى‏سازد.
[4 -] در تمام اين ماه هزار بار«لا اله الا اللّه»بگويد. روايت شده
ترجمه‏المراقبات ص : 136
است كسى كه در اين ماه اين عمل را انجام دهد، خداوند براى او صد هزار حسنه نوشته و صد شهر براى او در بهشت مى‏سازد.
[5 -] در اين ماه صد بار بگويد«أستغفر اللّه الّذي لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب إليه»
و اگر پس از آن صدقه بدهد خداوند او را مورد رحمت قرار داده و گناهان او را مى‏آمرزد. و كسى كه چهار صد بار بگويد خداوند پاداش صد شهيد را براى او مى‏نويسد.
[6 -] در تمام ماه با پيروى از امام سجاد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در سجده خود اين ذكر را بگويد:«عظم الذّنب من عبدك فليحسن العفو من عندك».
[7 -] صبح و شب و بعد از هر نمازى بگويد:«يا من ارجوه لكلّ خير و آمن سخطه عند كلّ شرّ، يا من يعطى الكثير بالقليل يا من يعطي من سئله يا من يعطي من لم يسئله و من لم يعرفه تحنّنا منه و رحمة أعطني بمسألتي إيّاك جميع خير الدّنيا و جميع خير الآخرة و اصرف عنّي بمسألتي إيّاك جميع شرّ الدنيا و شرّ الآخرة فإنّه غير منقوص ما أعطيت و زدني من فضلك يا كريم»
سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گريه كند و بگويد:«يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النّعماء و الجود يا ذا المنّ و الطّول حرّم شيبتي على النّار».
در اول اين دعا مى‏گويى: «از خداوند اميد هر چيزى دارى. و از خشم او نزد هر شرى در امانى» و از جمله اين خشم‏ها مكر خداوند است و ايمنى از مكر خدا از گناهان بزرگ است. بنابراين از اين مطلب غافل مشو و قصد تو از اين عبارت اين باشد كه بشرط «توبه» اميد خير
ترجمه‏المراقبات ص : 137
داشته و خود را از خشم او در امان مى‏دانى و گويا مى‏گويى: اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده كه اگر از آن راه بروند از خشم او در امان مى‏مانند. و آن راه همان توبه است. و اين فراز دعا امنيت بالفعل از مكر خدا نيست. و همچنين گفتار تو كه مى‏گويى «اميد هر خيرى را از او دارم» گويا مى‏گويى: اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده است كه اگر از آن راه بروند به هر چيزى كه بخواهند مى‏رسند. و اين راه همان دعاست.
اگر انسان در اين باره كه چرا در اين عبارت دعا«اعطني جميع خير الدنيا و جميع خير الآخره»
كلمه جميع تكرار شد ولى در اين عبارت«و اصرف عنى جميع شر الدنيا و شر الآخره»
اين كلمه تكرار نشده است بينديشد، شايد به اين نتيجه برسد كه اين اختلاف عبارت به اين مطلب اشاره دارد كه شر امرى عدمى است - كه همان دورى از رحمت خدا و محروميت از بخشايش الهى است - ولى چون خير امرى وجودى مى‏باشد، گويا انواع آن بى‏شمار است. و اما اين كه چرا «جميع شر الدنيا، تمامى شرهاى دنيا» در دعا آمده گويا به اين جهت است كه شرهاى دنيا براى همه مردم معلوم نيست.