[روز هفدهم‏]
به گوشه‏اى از فضايل اين روز اشاره كرديم ولى بد نيست باز هم بطور اختصار به بعضى از مطالب گذشته اشاره نماييم: هيچكدام از شيعيان بلكه بيشتر پيامبران عليهم السّلام و دوستان خدا نمى‏توانند حقيقت فضيلتهاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را بفهمند. روايات زيادى بدين مضمون وارد شده است كه هر پيامبرى توانايى رسيدن به برخى مقامهاى اهل بيت والا مقام آن حضرت عليه السّلام را ندارد مگر اين كه رسول باشد چه رسد به فضايل خود آن حضرت. و چگونه مى‏توانند مانند او باشند و حال آنكه او برترين آفريده شدگان و نزديكترين آنها به خداوند و علّت
ترجمه‏المراقبات ص : 72
ايجاد پيامبران، رسولان، فرشتگان نزديك به خدا و تمام جهانيان و سرور مردمان و دانشمندترين آنان است. اوست عقل اول، نور اول، خلق اول، اسم اعظم، حجاب اقرب، طرف ممكن و واسطه فيض خداوند به تمام جهانيان.
و هنگامى كه فرض شود او علت ايجاد دنيا و علت جارى شدن نعمتهاى خداست، نمى‏توان گفت كسى بتواند به حقيقت صفات و فضايل او آن چنان كه هست پى برد. همه هدايتها از او بوده و او آموزگار فرشتگان و برانگيخته شده بر روحهاى پيامبران صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و كسى است كه در كتاب خداوند از او به صاحب اخلاق بزرگ تعبير شده است. خانواده و دوازده جانشين او برترين همه آفريده شدگان هستند اولين آنان امير المؤمنين عليه السّلام است كه بطور پنهانى با تمام پيامبران صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بوده و آنان را يارى مى‏كرده و بطور آشكار با رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بوده است، و آخرين آنها مهدى (عج) است كه خداوند وعده داده اهل حق از اولين تا آخرين آنها را با او يارى كرده، با او يكتا پرستى را در زمين تكميل كند و دين خود را در سراسر زمين بگستراند بطورى كه دينى غير از دين خدا در روى زمين نباشد.
و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم گشاينده و پايان دهنده است. كسى است كه پيامبران عليهم السّلام و كتابهاى آسمانى به پيامبرى او مژده داده‏اند. كتاب او گواه بر تمام كتب و جانشين او سرور جانشينان و امت او برترين امتها و شريعت او كاملترين شرائع و مذهب او بهترين مذاهب است. او
ترجمه‏المراقبات ص : 73
صاحب حوض و لواء حمد و صاحب وسيله و بزرگترين شفاعت است. كسى است كه اين آيه درباره او نازل شده است: «و بزودى خداوند آنقدر به تو عطا خواهد نمود كه راضى شوى.»«» و كسى است كه براى برترى دادن او و جانشينانش بر غير آنها، از پيامبران پيمان گرفته شده. و كسى است كه مبتلايان به بلاها، مسلمان و غير مسلمان با توسل به او و خاندان او نجات مى‏يابند. و اوست رحمتى براى جهانيان و محبوب پروردگار جهانيان و هيچ فضيلتى به آن نمى‏رسد و آن مادر فضايل است.
نامهاى آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نزد خداوند، در كتابهاى پيامبران و بر زبان اولياى او عبارتند از: محمد، احمد، الماحى، العاقب، الحاشر، رسول رحمت، رسول توبه، رسول امم، المقتفى، القثم، شاهد بر انبيا و امم، بشير، نذير، سراج منير، ضحوك، قتّال، متوكل، فاتح، امين، خاتم، مصطفى، رسول و پيامبر امى، حاد، مزمل، مدثر، كريم، نور، عبد، رءوف، رحيم، طه، يس، منذر، مذكّر.
در كتابهاى اخبار آمده است: نام او نزد بهشتيان، عبد الكريم، نزد اهل آتش عبد الجبّار، نزد اهل عرش عبد الحميد، نزد ساير ملائكه، عبد الحميد، نزد ساير پيامبران عبد الوهاب، نزد شياطين عبد القهار، نزد جنّ عبد الرحيم، در كوهها عبد الخالق، در خشكى عبد القادر، در دريا عبد المهيمن، نزد ماهيها عبد القدّوس، نزد حيوانات سمّى عبد الغائب،
ترجمه‏المراقبات ص : 74
نزد حيوانات وحشى عبد الرزّاق، نزد درندگان عبد السلام، نزد بهائم عبد المؤمن، نزد پرندگان عبد الغفّار، در تورات مود مود، در انجيل طاب طاب، در صحف عاقب، در زبور فاروق، نزد خدا طه و ياسين و نزد مؤمنين محمّد و كنيه او أبو القاسم و جبرئيل با كنيه ابى إبراهيم به او سلام كرد.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرموده‏اند: «من اول و آخر هستم». و در بعضى روايات معتبر آمده است كه: «منظور از تمام سوگندهايى كه خداوند بزرگ در كتاب خود ياد كرده حضرتش مى‏باشند.» بد نيست روايتى نيز از طريق اهل سنّت درباره فضيلت او و امير المؤمنين عليهما السّلام نقل نمايم. زيرا بهترين گواه بر فضايل على عليه السّلام رواياتى است كه سنّيها در اين مورد نقل مى‏كنند. احمد حنبل در كتاب مسند خود و ابن ابى ليلى در كتاب فردوس و منهج التحقيق از ابن خالويه روايت نموده‏اند كه او راويان حديث را شمرد تا به جابر بن عبد اللّه انصارى رسيد و آنگاه از او نقل كرد كه: «از رسول خدا شنيدم كه فرمودند: خداوند، من، على، فاطمه، حسن و حسين را از يك نور آفريد سپس اين نور را فشارى داده و شيعيان ما از اين نور خارج شدند. پس از آن ما خدا را ستايش نموديم. آنان نيز خدا را ستايش نمودند، ما خدا را منزه دانستيم آنان نيز خدا را منزه دانستند، مالا اله الا اللّه گفتيم،آنان نيزلا اله الا اللّه‏گفتند، خداوند را تمجيد نموديم شيعيان ما نيز او را تمجيد كردند. خداوند را يگانه دانستيم شيعيان ما نيز چنين كردند. سپس خداوند آسمان‏ها و
ترجمه‏المراقبات ص : 75
زمين و فرشتگان را آفريد كه تا صد سال تسبيح و تقديس را نمى‏شناختند ما تسبيح گفتيم بدنبال ما شيعيان ما تسبيح گفتند و سپس ملائكه تسبيح گفتند و همچنين در مورد غير تسبيح... اين روايت تصريح مى‏كند كه پيامبر و آل او عليهم السّلام تسبيح، تهليل و تكبير را به شيعيان خود ياد داده و شيعيان آنها نيز به ملائكه آموختند بهمين جهت شيعيان آنها از ملائكه برتر مى‏باشند.
اين فضايل را با استفاده از آيات و روايات اثبات كرديم. ولى از راه تأمل و انديشه خود و بدون كمك گرفتن از شرع نيز مى‏توانيم فضايل او را اثبات نمائيم: ما مى‏بينيم كه در چند سال كم در حالى كه مشغله‏هاى فراوانى داشت و مشغول جهاد بود - علومى از جانب او گسترش پيدا نمود كه حتى كمتر از يك صدم آن علوم نيز از جانب همه انبياء گسترش پيدا ننمود. اين علوم در زمينه تربيت روح، قلب و جسم و سائر رشته‏هاى علم و حكمت بود. و نيز نامهاى خداوند متعال و صفات و نعمتهاى باطنى او و فضايل انبياء را براى مردم بيان نمود. و امثال اين كارهاى خارق العاده، قويترين معجزات براى اثبات پيامبرى و نبوت بوده و اين معجزات محكمتر از شكافتن ماه مى‏باشد. باين جهت كه فقط تعداد انگشت شمارى فرق سحر و معجزه را مى‏دانند و ممكن است بگويند شكافتن ماه سحر است نه معجزه، ولى معجزاتى كه ما گفتيم شباهتى به سحر، شعبده و غيره ندارد.
و انسان خود مى‏تواند از اين خلاصه‏اى كه گفتيم تفصيل اين مطالب
ترجمه‏المراقبات ص : 76
را بفهمد و از اين راه گوشه‏اى از شرافت پيامبر خود را دريابد و آنگاه فضيلت اين روز را درك نموده و بگونه‏اى به پيشواز آن رود كه شايسته آن است. و علاوه بر درك فضيلت اين روز مقدار منت خداوند را بخاطر اين ميلاد مبارك فهميده و دل و عقل او آنگونه كه شايسته است از اين منت تأثير مى‏پذيرد. و سپس بايد آثار اين تأثير را در اعمال و حركات خود آشكار نمايد و نبايد بگذارد عمل او قلبش را تكذيب كند. زيرا عمل فقط از صفات قلب سرچشمه گرفته و هيچ عملى از اين قاعده مستثنى نيست.