[آثار اين عمل‏]
گرچه صرف قصد اين مطالب در دل مؤثر است ولى گفتن تمامى آن و انجام آن با اعضاى بدن اثرات مخصوصى دارد از قبيل:
[الف -] همانگونه كه عمل قلبى عبادتى قلبى محسوب مى‏شود، همانطور نيز انجام آن با اعضاى بدن عبادتى بدنى محسوب مى‏گردد.
[ب -] اين عمل باعث تأثير خاص و رقتى در قلب مى‏شود كه عمل قلبى بتنهايى اين اثر را ندارد. و نيز باعث انجام عملى ديگر مى‏گردد كه او نيز مؤثر بوده و بدين ترتيب فيض ادامه پيدا مى‏كند.
[ج -] اكتفا نكردن به گفتار، بلكه انجام آن با اعضاى بدن، باعث تأثير گذاشتن بر ديگران و الگو گرفتن آنان و رواج اين سنت نيكو در ميان جامعه مى‏شود. بهمين جهت اگر امام عليه السّلام فقط به عبادت قلبى اكتفا مى‏فرمودند اين مطلب به ما نمى‏رسيد و نمى‏توانستيم به آن عمل كنيم.
و بطور كلى اعضاى بدن نيز بهره‏اى از نور عمل داشته و انجام عمل با
ترجمه‏المراقبات ص : 323
اعضاى بدن باعث ايجاد نور ديگرى در قلب علاوه بر نور عمل قلبى آن مى‏گردد.