[توضيح سراى فريب بودن دنيا]
در توضيح معناى اين دعا مى‏توان گفت: آنچه قرآن كريم، روايات آل محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و مكاشفات اهل يقين بر آن گواهى مى‏دهد اين است كه دنيا سراى فريب بوده و آنچه در آن است آنگونه نيست كه ديده مى‏شود. بلكه صفات موجودات اين عالم كه ديده يا حس مى‏گردد، نظير منظره‏اى است كه از سراب ديده مى‏شود، و ماهيت آن آنگونه كه ديده مى‏شود نيست، و بهمين جهت آن را سراى فريب ناميده‏اند. و اگر قبول اين مطلب براى كسى سخت باشد بايد از خود بپرسد كه آيا خطاى حس را قبول دارى؟ و در صورت قبول كردن خطاى حس از خود بپرسد چه فرقى بين خطاى حس و عدم خطاى حس وجود دارد
ترجمه‏المراقبات ص : 311
و در صورتى كه بين آنها فرقى وجود نداشت بايد بگوييم: ممكن است در جايى كه فكر مى‏كنيم حس خطا نداشته، خطا داشته باشد. و وقتى امكان خطا در تمامى حواس ثابت شد، وقوع خطاى حواس با رواياتى كه به اين مطلب تصريح مى‏كند ثابت مى‏گردد. تعدادى از اين روايات دل بر سخن گفتن جمادات هستند در حالى كه حس آن را منكر است.
تعدادى از آنها درباره حالتهاى قبر كه عبارتند از ايستادن، فرياد زدن، آتش، سخن گفتن، باغ و نعمتهاست كه باز هم حس آن را انكار مى‏كند.
و تعدادى، دال بر وجود فرشتگان و دخل و تصرف آنها در اين عالم هستند. و تعدادى دلالت مى‏كنند بر اين كه روزى تمام مخلوقاتى كه در اين عالم است، از قبيل جماد و نبات و حيوان از عالم ملكوت مى‏آيد. و تمامى اين روايات دال بر وجود چيزهاى زياد و عوالم بسيارى هستند كه حس آن را انكار مى‏كند.
بهر صورت اين عالم سراى فريب ناميده مى‏شود چون با شكلهايى كه حقيقتى نداشته و با حقايقى كه شكلى ندارد اهل خود را فريب مى‏دهد. ذاتيات آن مانند اعراض و واقعيتهاى خارجى آن مانند سراب است. چيزهايى كه در آن ثابت ديده مى‏شوند در واقع غير ثابت و چيزهايى كه اهل دنيا درباره حقيقتهاى آن مى‏گويند و اوصافى كه براى آن ذكر مى‏كنند واقعيتى ندارند. و هر چيزى كه باقتضاى اين عالم بوجود مى‏آيد در غير اين عالم حكم به محال بودن واقعيت آن مى‏نمايند. و هر چه در آن است فريب، توهم و خيال است. و مؤمنى كه
ترجمه‏المراقبات ص : 312
حجاب ناسوت از ديدگانش برداشته شد، ماهيت اشياء همانگونه كه هست براى او جلوه‏گر خواهد شد. و از بين رفتن حجاب«تجافى عن دار الغرور،
آرام نگرفتن در سراى فريب» و آشكار شدن حقايق«انابة الى دار الخلود،
بازگشت به سراى جاويد» ناميده مى‏شود.