چهاردهم، جوع و كم خورى:
و افضل آنست كه باعث ضعف از سلوك نشود، و احوال را مشوّش ندارد. و آن نيز از جمله شروط مهمّه است. و قول حضرت صادق:الجوع إدام المؤمن و غذاء الرّوح و طعام القلب، [123]
بيان اين مرحله است.
و افضل اصنافش صوم است و گاه آن لازم است، چنانچه در
__________________________________________________
گفتگوى خود با ملك و از توجه به آرزوى خود خوددارى نموده و بالمرّه از گفتگوى با غير حقّ چشم بپوشد.
[122] - يكى از اساتيد بنده براى حقير نقل كردند كه مرحوم آية الحق آخوند ملاحسين قلى همدانى رضوان الله عليه در مكتوبى كه به آقاى آقا سيد على ايروانى رحمة الله عليه در جواب نامه ايشان نوشته‏اند چنين مرقوم داشته‏اند:
عليك بقلّة الكلام و قلّة الطّعام و قلّة المنام و تبديلها بذكر الله الملك العلام.
و اين بيت چه خوب اين آداب سلوك را به اختصار بيان كرده است:
صمت و جوع و سهر و عزلت و ذكرى به دوام ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام‏

[123] - اين حديث جزئى از حديث مروى است و تمام آن را در «تحفة الملوك» مرحوم شيخ جعفر كشفى تقريبا در سدس آخر كتاب آورده است و آن اينست:
ما من شي‏ء أضرّ لقلب المؤمن من كثرة الأكل و هي مورثة شيئين: قسوة القلب و هيجان الشّهوة. و الجوع إدام للمؤمن و غذاء للرّوح و طعام للقلب و صحّة للبدن.
-
تحفةالملوك‏فى‏السيروالسلوك ص : 160
شرائط بعضى از اذكار كلاميّه مى‏آيد.