تنبيه عرفانى‏
بايد دانست كه چنانچه ولىّ كامل و نبىّ ختمى صلّى اللّه عليه و آله «ليلة
آداب‏الصلاة ص : 338
القدر» است به اعتبار بطون اسم اعظم در او و احتجاب حق به جميع شئون در او، همين طور «يوم القدر» نيز هست به اعتبار ظهور شمس حقيقت و بروز اسم جامع از افق تعيّن او، چنانچه «يوم القيمه» نيز خود آن سرور است.
بالجمله، آن ذات مقدّس شب و روز «قدر» است، و روز قيامت نيز روز قدر است. بنابر اين، نكته اين كه از ساير مظاهر به «شهر» و از اين مظهر مقدّس تامّ به «ليله» تعبير شده است، شايد آن باشد كه مبدأ شهور و سنين يوم و ليله است، چنانچه واحد مبدأ عدد است. و آن سرور به باطن حقيقت، كه اسم اعظم است، مبدأ ساير اسماء است، و به تعيّن و عين ثابت خود، اصل شجره طيّبه و مبدأ تعيّنات است. تدبّر تعرف و اغتنم.
قوله تعالى:تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوُحُ فيها بِاذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ امْر 97: 4در اين آيه شريفه مطالبى است كه به طريق اجمال بعضى از آن را مذكور مى‏داريم.