تنبيه عرفانى‏
چنانچه در آن دو سوره مباركه كه گذشت گفته شد، اظهر آن است كه
آداب‏الصلاة ص : 333
بسم اللّه هر سوره متعلّق به خود آن سوره باشد. بنابر اين، در سوره مباركه «قدر» چنين مى‏شود كه حقيقت شريفه قرآنيّه و لطيفه مقدّسه الهيّه را باسم اللّه، كه حقيقت جمعيّه اسمائيّه و اسم اعظم ربوبى است و متعيّن به رحمت مطلقه «رحمانيّه» و «رحيميّه» است، در ليلة القدر محمديّه صلّى اللّه عليه و آله نازل فرموديم، يعنى، ظهور قرآن تبع ظهور جمعى الهيّت و قبض و بسط «رحيميّت» و «رحمانيّت» است، بلكه حقيقت قرآن مقام ظهور حضرت اسم اللّه الاعظم است به ظهور «رحمانيّت» و «رحيميّت» و جامع جمع و تفصيل است، از اين جهت، اين كتاب شريف «قرآن» است و «فرقان» است، چنانچه روحانيّت رسول ختمى، و مقام مقدّس ولايت آن سرور، نيز قرآن و فرقان است و مقام احديّت جمع و تفصيل است.
پس، ذات مقدّس به حسب اين احتمال گويى چنين فرمايد: ما به تجلّى به مقام اسم اعظم، كه مقام احديّت جمع و تفصيل است، به ظهور رحمت «رحمانيّه» و «رحيميّه» قرآن را تنزّل داديم در ليله قدر محمدى. و چون در عالم فرق، بلكه فرق الفرق، فرقانيّتى بين «قرآنين»، يعنى قرآن مكتوب منزل و قرآن منزل عليه يعنى كتاب الهى و حقيقت محمّديّه، حاصل شده، در ليله وصال وصل بين القرآنين و جمع بين الفرقانين فرموديم، و به اين اعتبار نيز اين شب «ليله قدر» [است‏] ولى قدر آن را به آن طور كه شايد، جز خود حضرت خاتم النبيين صلّى اللّه عليه و آله كه صاحب ليلة القدر است بالاصالة و اوصياء معصومين او كه صاحب آنند بالتّبعيّة، كسى نداند.