زشت سيرتان زهر آلود در عرصه سياست
. «قَدْ اعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ باطِلًا وَ لِكُلّ قائِمٍ مائِلًا وَ لِكُلِّ حَىٍّ قاتِلًا وَ لِكُلِّ بابٍ مِفْتاحاً وَ لِكُلِّ لَيْلٍ مِصْباحاً يَتَوَصَّلُونَ الَى الطَّمَعِ بِالْيَأسِ لِيُقيمُوا بِه اسْواقَهُمْ و يُنْفِقُوا بِهِ اعْلاقَهُمْ يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ، قَدْهَوَّنُوا الطَّريقَ وَ اضْلَعُوا الْمضيقَ» «1»
آنان [منافقان] براى هر حقّى باطلى، براى هر راستى كژى، براى هر زندهاى كشندهاى، براى هر درى كليدى و براى هر شبى چراغى تدارك ديدهاند. تظاهر به بى نيازى را به آنچه كه طمع مىورزند وسيله ساختهاند تا با اين عمل، بازارهاى نفاق خود را بر پا دارند و كالاهاى خود را به فروش برسانند، سخنان شبهه آفرين و تحليلهاى گيج كننده دارند در آغاز راه را آسان مىنمايانند و سپس تنگناها را به بن بست مىكشانند.
نكتهها و پيامها
1- گناه، انواع و درجاتى دارد: برخى نسبت به حقوق خداست و بس، برخى نسبت به حقوق مردم است، برخى ديگر نسبت به خود شخص گناه است و برخى هم جامع همه اين خصوصيات سه گانه است همچوننفاق و دورويى. از طرفى مىدانيم كه نفاق با عزلت نشينى و انزواطلبى سازگار نيست زيرا تا كسى در ميان مردم نباشد زمينهاى براى نفاقش يافت نمىشود. پس با اين بيان، معلوم مىشود كه نفاق يك بيمارى اجتماعى است كه همراه با مجامع بشرى يافت مىشود و با رشد طبقات مختلف جامعه رشد مىكند.
2- حركت نفاقآميز برخى، بسيار خطرناك است؛ چون آتش زير خاكستر و ميكروب خطرناك و بيمارى مُسرى در غذاى لذيذ و خوش طعم. به همين جهت امام على عليه السلام مردم زمان خود و همه پيروانش را در همه زمانها نسبت به آن هشدار مىدهد و ماهيّت خطرناك و سرّى آن را نشان مىدهد از جمله:
1- منافقان براىرويارويى حقّباطلىرا تداركديده آنرا حق جلوه مىدهند.
2- منافقان براى هر جريانى مثبت و مذهبى كه به حيات جامعه منجر مىشود، قاتلى مىيابند يعنى به شكلى عمل مىكنند كه آن جريان احياگر، كشته شود و در نطفه خفه گردد. همانند جريان حكميّت و قرآن بالاى نيزه كردن كه با همين روش عوام پسند، توانستند شمشير حيات ياران على را بشكنند.
3- در زبان، زهد مىورزند ولى در عمل بازار آزمندى خود را گرم مىكنند تا با اين بهانه بيشتر و سريعتر، افكار ساده لوحان را شكار كنند، متاع خود را به آسانى به فروشند و در مقابل، عقيده و ايمان آنان را بخرند.
|