استدراج‏

. «كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْاحْسانِ الَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فيهِ وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ احَداً بِمِثْلِ الْامْلاءِ لَهُ.» «2»
چه بسيارند كسانى كه بوسيله نعمت غافلگير مى‏شوند و بخاطر پرده‏پوشى خدا بر گناهان خود مغرور مى‏گردند و بر اثر تعريف و تمجيد از آنان فريب مى‏خورند و خداوند هيچكس را به چيزى مانند «مهلت دادن» آزمايش نكرده است.
نكته‏ها و پيام‏ها
1- مجازات‏هاى تأديبى يا استدراجى خداوند در دنيا: هر گاه بنده‏اى در دنيا مرتكب گناهى شود از باب مكافات در دنيا خداوند او را به يكى از دو شكل عقوبت مى‏كند.الف- مجازات تأديبى: اگر شخص مؤمن باشد و خداوند خير او را بخواهد او را دچار گرفتارى مى‏نمايد تا به خود آمده و از اشتباه خود دست بردارد و توبه كند. چنان كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «انَّ اللَّهَ اذا ارادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْبًا اتْبَعَهُ بِنِقْمَةٍ وَ يُذَكِّرَهُ الْاسْتِغْفارَ.» «1»همانا خداوند هرگاه خير بنده‏اى را بخواهد به هنگامى كه گناهى انجام مى‏دهد او را گوشمالى مى‏دهد تا به ياد توبه بيفتد.ب- مجازات استدراجى: چنانچه انسانى از كثرت گناه و معصيت توفيق عنايت و توجه خداوند را از دست بدهد و خداوند او را رها سازد نعمت خود را بر او ارزانى مى‏دارد چندان كه سرگرم دنيا شود تا توبه و استغفار را فراموش نمايد و روز به روز در گناه و گمراهى خود بيشتر فرو رود. چنان كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد:
«وَ اذا ارادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ شَرّاً فَاذْنَبَ ذَنْباً اتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الْأِسْتِغْفارَ وَ يَتمادِىَ بِها.» «2»و هنگامى كه خداوند شر بنده‏اى را (بر اثر اعمالش) بخواهد موقعى كه گناهى مى‏كند نعمتى به او مى‏بخشد تا استغفار را فراموش نمايد و به آن ادامه دهد.قرآن كريم در اين باره مى‏فرمايد: «وَالَّذينَ كَذَّبُوا باياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ وَ أُمْلى‏ لَهُمْ انَّ كَيْدى‏ مَتينٌ.» «1»و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند تدريجاً از آن راه كه نمى‏دانند گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد. و به آنها مهلت مى‏دهيم (تا مجازاتشان دردناكتر باشد) زيرا طرح و نقشه من قوى و (حساب شده) است (و هيچكس را قدرت فرار از آن نيست).2- استدراج گاهى با دادن نعمت و ثروت است و گاهى با پرده‏پوشى از گناهان‏و مستور داشتن معايب انسان كه او را به خود مغرور سازد و گمان كند كه خداوند او را خيلى دوست دارد. و گاهى نيز نام او را به نيكى بر سر زبان‏ها انداخته و اينچنين مفتون جايگاه خود مى‏شود و در هر سه مورد انسان از استغفار و توبه غافل مى‏شود.