آزمايش الهى‏

. «الا انَّ اللَّه تَعالى‏ قَدْ كَشَفَ الْخَلْقَ كَشْفَةً لا انَّهُ جَهِلَ ما اخْفَوْهُ مِنْ مَصُونِ اشْرارِهِمْ وَ مَكْنُونِ ضَمائِرِهِمْ، «وَ لكِنْ لِيَبْلُوَهُمْ ايُّهُمْ احْسَنُ عَمَلًا» فَيَكُونُ الثَّوابُ جَزاءً وَالْعِقابُ بَواءً». «1»آگاه باشيد، اين كه خدا پرده از اسرار درون بندگان (با آزمايش‏هاى خود) برداشت به خاطر اين نيست كه او از آنچه انسان‏ها در درون پنهان داشته‏اند و اسرارى كه فاش نكرده‏اند بى خبر باشد، «بلكه براى اين است كه آنان را در معرض امتحان آورد تا كدام‏يك عمل نيكوتر انجام مى‏دهند.» تا پاداش و كيفر، مفهوم صحيح داشته باشد. (زيرا تا كسى صفات درونى را در قالب عمل آشكار نكند نه مستحق پاداش است و نه مستوجب مجازات.)
نكته‏ها و پيام‏ها
1- همه حقايق عالم از كوچك و بزرگ، پيدا و ناپيدا در نزد خداوندحاضر است. چگونه مى‏شود چيزى از نظر خداوند پنهان بماند در حالى كه خود مى‏فرمايد: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها الَّا هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ الَّا يَعْلَمُها ...» «1»
و كليد غيب، تنها نزد اوست. جز او [كسى‏] آن را نمى‏داند، و آنچه در خشكى و درياست مى‏داند، و هيچ برگى فرونمى‏افتد مگر [اين كه‏] آن را مى‏داند.و نيز درباره علم خود به اسرار نهان و آشكار انسان‏ها مى‏فرمايد: «وَ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ» «2»
و آنچه را كه پنهان مى‏كنيد و آنچه را كه آشكار مى‏داريد [نيز] مى‏داند.
2- فلسفه آزمايش مردم در منطق الهى‏ الف) به ظهور رساندن ميزان حُسن عمل است نه فراوانى و كثرت عمل. (احْسَنُ عَمَلًا) چنان كه امام صادق عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد: «لَيْسَ يَعْنى‏ اكْثَرُ عَمَلًا وَ لكِنْ اصْوَبُكُمْ عَمَلًا، وَ انَّمَا الْأِصابَةُ خَشْيَةُ اللَّهِ وَالنِّيَّةُ الصَّادِقَةُ، ثُمَّ قالَ الْابْقاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى يَخْلُصَ اشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ.»معناى «عمل نيكو»، «عمل فراوان» نيست، بلكه «سالم‏ترين عمل» است، و معناى «اصابه» ترس از خدا و نيت راستين است، سپس فرمود:باقى ماندن بر عمل به صورت خالص براى خدا از خود عمل سخت‏تر است.ب) ثواب و عقاب بر محور حسن عمل است؛ زيرا همچنان كه در دنيا نمى‏توان كسى را به موجب نيت درونى‏اش كيفر نمود مگر آن كه آن را به‏ منصّه عمل درآورد، در آخرت نيز انسان‏ها را بواسطه اعمالشان ثواب و عقاب مى‏دهند. چنان كه قرآن مى‏فرمايد: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» «1»پس هر كس هموزن ذرّه‏اى كار خير انجام دهد آن را مى‏بيند! و هر كس هم وزن ذرّه‏اى كار بد كرده آن را مى‏بيند!