نياز جامعه به حجت خدا

. «لا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ، امَّا ظاهِراً مَشْهُوراً وَ امَّا خائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَ بَيِّناتُهُ.» «1»هرگز روى زمين از قيام كننده به حجت الهى خالى نمى‏شود، خواه ظاهر باشد و آشكار و يا ترسان و پنهان؛ تا دليل الهى و نشانه‏هاى روشن او باطل نگردد.
نكته‏ها و پيام‏ها
1- ضرورت وجود امام معصوم در بين مردم تا زمانى كه تكليف باقى باشد، امرى روشن است. چنان كه امام صادق عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد: «لَوْ كانَ النَّاسُ رَجُلَيْنِ لَكانَ احَدُهُمَا الْأِمامَ.» «2»اگر همه مردم دنيا دو نفر بودند حتماً يكى از آن دو، امام بود.
همچنين امام باقر عليه السلام در تفسير آيه: «انَّما انْتَ مُنْذِر وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ.» «3» (: همانا تو بيم دهنده هستى و براى هر قومى هدايتگرى است)مى‏فرمايد: «الْمُنْذِرُ رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِىّ الْهادِى‏ وَ فى‏ كُلِّ زَمانٍ امامٌ مِنَّا يَهْديهِمْ‏ الى‏ ما جاءَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله.» «1»
بيم دهنده، رسول خدا صلى الله عليه و آله است و هدايتگر، امام على عليه السلام. در هر زمانى‏امامى از ما وجوددارد كه‏مردم‏را به‏آنچه رسول‏خدا آورده‏است‏هدايت مى‏كند.
2- امام قيام كننده به حجت خدا در ميان مردم است. چنان كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «انَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ لَمْ يَدَعِ الْأَرْضَ بِغَيْرِ عالِمٍ وَ لَوْلا ذلِكَ لَما عُرِفَ الْحَقُّ مِنَ الْباطِلِ.» «2»خداوند زمين را خالى از عالم (امام حق) نگذاشته است و اگر اين چنين نباشد هيچ گاه، حق از باطل تشخيص داده نمى‏شود.
3- فلسفه تعيين حجت از سوى پروردگار، اين است كه بدين وسيله حجت بر مردم تمام شود. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد:
«انَّ آخِرَ مَنْ يَمُوتُ الْأِمامُ لِئَلَّا يَحْتَجَّ احَدُهُمْ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ تَرْكَهُ بِغَيْرِ حُجَّةٍ.» «3»آخرين نفرى كه مى‏ميرد امام عليه السلام است تا كسى نتواند بر خداوند احتجاج كند كه او را بدون حجت گذارده است.
4- حجت خدا گاهى آشكار و در ميان مردم است بگونه‏اى كه همگان او را مى‏شناسند؛ گاهى نيز بنا بر عللى كه به مردم و عدم آمادگى آنان براى پذيرش حضور امام عليه السلام برمى‏گردد، پنهان و از ديدگان غايب است، آن چنان كه زندگى آخرين حجت خدا حضرت مهدى (عج) چنين است.