شهادتطلبى
. «الرَّائِحُ الَى اللَّهِ كَالظَّمانِ يَرِدُ الْماءَ» «1»آن كه [با سرعت و نشاط و جهاد خود] به سوى خدا برود همچون تشنه كامى است كه به سوى آب مىشتابد.
نكتهها و پيامها
1- شهادتطلبى در فرهنگ اهل بيت عليهم السلام و خاندان على عليه السلام جايگاه بلندى دارد. تمثيلات و تشبيهاتى كه در خطبهها، نيايشها و سخنان آنان به كار رفته نشان روشنى از آن است. امامان معصوم عليهم السلام نه تنها در ميدان جنگ و هنگام نبرد بلكه در زمان صلح و در سراسر حيات خود شهادت خود را از خداوند مىطلبيدند و چه بسا سر آغاز نيايش و پايان بخش نامهها و گفتارشان بود. چنانكه حضرت على عليه السلام در پايان عهد نامه مالك اشتر نوشت: «... وَ انْ يَخْتِمَ لى وَ لَكَ بِالسَّعادَةِ وَ الشَّهادَةِ وَ انَّا الَيْهِ راجِعُونَ» «2» و از خدا مىخواهم كه كار من و تو را به سعادت و شهادت به پايان ببرد و همه ما به حق به سوى او بر مىگرديم.
2- اين كلام مولا عليه السلام نشان مىدهد كه آنان و مؤمنان راستين پيوسته در اشتياق شهادت هستند و شهادت را براى خود مايه حيات مىدانند، بسان تشنگانى كه به سوى آب پر مىكشند. شهادتطلبى براى مردان خدا رازى نهان، محركى نيرومند و سر آغازى است براى حيات نوين كه سدّ يأس و نااميدى را مىشكند و به جسم انسانهاى وارسته روح تازه مىدمد.
3- شهادتطلبى بر پايه تفكر مكتبى و بينش كامل و اعمال شايسته استوار است. داشتن عقيده مذهبى، انجام كارهاى شايسته و پرهيز از اعمال ناشايست همراه با معرفت فراگير و بينش درونى، انسان را به خدا نزديكتر مىكند و پشتوانه معنوى و نيرومندى براى شهادت او مىگردد و بدون دستيابى به اصول سه گانه ياد شده، نمىتوان به مقام رفيع شهادت و مرگ سرخ دست يافت.
4- شهادت طلب بودن به معناى دست يافتن به فوز عظيم شهادت و شهيد گشتن نيست بلكه بدين معناست كه انسان، هستى خود را امانتى از جانب خدا تلقّى كند و او را مالك مطلق و خود را مملوك او بداند. از هستى خويش دست بشويد و رضايت خدا را بجويد.همچنين شهادت طلب بودن، هرگز به معناى نفى تفكر در اصول و فنون جنگ و پيكار و ناديده گرفتن مطالعه بنيادين در راههاى كسب فتح و پيروزى نيست؛ يعنى يك رزمنده و سلحشور مؤمن نبايد تنها به شهادت بينديشد بلكه بايد در مورد فتح و ظفر نيز تدبر كند و به ضرورتهاى نظامى و تسليحاتى اهميت فراوان دهد و همچنين براى حفظ جان خود بكوشد تا سرانجام به «احدىَ الحُسنَيين» يعنى يا «فتح» يا «شهادت» برسد.
|