طمع‏
طمع، هواهاى نفسانى را لباس تحقق مى‏دهد و هيچ حد و مرزى هم نمى‏شناسد. انسان طمعكار، به حرام و شبهه، لباس شرعى مى‏پوشاند و به آسانى «اصالة الحلية و اصالة البرائة» جارى مى‏كند و از اين رهگذر نفس را به گناه مى‏آلايد. يكباره مى‏بينيم با مسلمانى روبرو هستيم كه در عمل، لا ابالى‏گرى گريبانش را گرفته است. آنچه مى‏خواهد انجام مى‏دهد و براى كارهايش توجيه شرعى هم مى‏تراشد. طمع، انسان را در دو جنبه مسخ مى‏كند بعد معنوى و بعد انسانى. «2»