وظايف مجلس خبرگان در قانون اساسى‏
براى مجلس خبرگان در قانون اساسى وظايف متعددى تدوين شده كه عمده آن به اين شرح است:يكم: گرچه تدوين و تصويب قانون مربوط به مجلس خبرگان از لحاظ تعداد اعضاء شرايط خبرگان، كيفيت انتخاب آنها و ساير مقررات و آيين نامه‏ها در دوره نخست بر عهده فقهاى شوراى نگهبان است، ليكن در دوره‏هاى بعد، مستقلا بر عهده خود مجلس خبرگان مى‏باشد، زيرا اصل يكصد و هشتم قانون اساسى چنين مى‏گويد: (قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان، كيفيت انتخاب آن‏ها و آيين‏نامه داخلى جلسات آنان براى نخستين دوره بايد به وسيله فقهاى اولين شوراى نگهبان تهيه و با اكثريت آراى آنان تصويب شود، و به تصويب نهايى رهبر انقلاب برسد. از آن پس، هر گونه تغيير و تجديد نظر در اين قانون و تصويب ساير مقررات مربوط به وظايف خبرگان در صلاحيت خود آنان است.)آن چه از اصل يكصد و هشتم استنباط مى‏شود، استقلال مجلس خبرگان در مورد قانون گذارى مربوط به خود است، زيرا اولا: نهادها، وزارت‏خانه‏ها و مانند آن گرچه در تدوين آيين نامه‏هاى داخلى خود مستقل‏اند، ليكن آيين‏نامه‏هاى آنها حتماً بايد مخالف با قوانين مصوب مجلس شوراى اسلامى نباشد و هيچ نهادى حق قانون‏گذارى ندارد، ثانياً: گرچه مجلس شوراى اسلامى مرجع تقنين تمام قوانين كشور است، ولى تصويب آن‏ها به بررسى شوراى نگهبان مى‏باشد، تا هيچ كدام از آن قوانين مخالف باقانون اساسى يا مخالف با موازين اسلامى نباشد (طبق اصل نود و چهارم قانون اساسى)، ثالثاً: انعقاد مجلس شوراى اسلامى و صلاحيت آن براى شروع به كار قانون گذارى مشروط به تحقق و تماميت نصاب شوراى نگهبان است؛ يعنى اگر شوراى نگهبان در خارج محقق نشد، اصلًا مجلس شوراى اسلامى، قانونى نيست مگر در خصوص تصويب اعتبارنامه نمايندگان، رابعاً: شوراى نگهبان مرجع تقنين نيست، حتى قوانين مربوط به خود آن شورا، در قانون اساسى كاملًا مدون و مصوب شد، تنها صلاحيت آن شورا تصويب آيين‏نامه داخلى خودش مى‏باشد.