دفاع و انواع آن‏
1. دفاع عامل: عبارت است از به كارگيرى هر نوع سلاح و جنگ‏افزار به منظور كاهش و يا خنثى‏نمودن اثرات حملات و تهديدهاى دشمن.
2. دفاع غير عامل: به اقدامات و فعاليت‏هاى احتياطى و پيش گيرانه‏اى گفته مى‏شود كه بدون استفاده از تسليحات، موجب كاهش و يا دفع اثرات عمليات خصمانه دشمن مى‏گردد.
3. دفاع غير نظامى: مجموعه فعاليت‏هايى است كه مى‏توان با انجام آن از بروز و استمرار سوانحى كه جان و مال مردم را تهديد مى‏كند (مانند سيل، زلزله، آتشفشان، آتش سوزى، بمباران، طوفان و ساير بلايا) جلوگيرى و يا در صورت وقوع، آثار ناشى از آن را كاهش داد.
دفاع غير عامل موجب زنده ماندن و حفظ و بقاى نيروى انسانى مى‏گردد كه با ارزش‏ترين سرمايه و موجوديت ملى كشور مى‏باشد.دفاع غير عامل موجب صرفه جويى كلان اقتصادى و ارزى در حفظ تجهيزات و تسليحات گران قيمت نظامى مى‏گردد.
دفاع غير عامل موجب تحميل هزينه قابل توجه و دشوارى اجراى عمليات، به دشمن مى‏گردد، انهدام يك هدف مستحكم به مراتب مشكل‏تر و پر هزينه‏تر از يك هدف بدون حفاظ مى‏باشد. گسترش و پراكندگى اجزاى يك هدف موجب نياز دشمن به استفاده از هواپيماهاى بيشتر، تسليحات و مهمات گسترده‏تر، پذيرش ريسك و صرف زمان بيشترى براى انهدام آن مجموعه دارد.دفاع غير عامل حفظ نيروها براى ضربه زدن در زمان و مكان مناسب و اخذ آزادى و ابتكار عمل از دشمن.در مقام مقايسه، سه عنصر (تهاجم، دفاع عامل و دفاع غير عامل) عنصر دفاع غير عامل داراى مخارج و هزينه‏هاى كمتر بوده و از نظر اخلاقى و بشر دوستى و سياسى مفهومى صلح‏دوستانه دارد.پيامبر (ص): هر كس به اندازه زمان ميان دو دوشيدن شير شتر، جهاد در راه خدا نصيبش شود وارد بهشت گردد. «1» پيامبر اعظم (ص): خداوند عزوجل نفرت دارد از مردى كه در خانه‏اش بر او حمله كنند و او نجنگد. «1»
امام سجاد (ع): به خدا سوگند كه حاضرم به جبران دو خصلت شيعيانمان مقدارى از گوشت بازوى خود را فديه دهم: شتابزدگى و راز نگهدار نبودن. «2»امام عسكرى (ع): مجادله مكن كه احترامت از بين مى‏رود و شوخى مكن كه بر تو گستاخ مى‏شوند. «3»
حضرت على (ع): گفتار حكيمان اگر درست باشد درمان و اگر نادرست باشد درد جان است. «4»امام صادق (ع):در جنگ ذات الرقاع پيامبر خدا (ص) زير درختى كنار دره‏اى پياده شد. در اين هنگام سيلى آمد و ميان آن حضرت و يارانش جدايى انداخت. مردى از مشركان پيامبر (ص) را در آن حال ديد و مسلمانان نيز در آن طرف دره ايستاده منتظر بودند تا جريان سيل قطع شود. آن مرد مشرك به همراهان خود گفت: من محمد را مى‏كشم و آنگاه نزد پيامبر آمد و به روى پيامبر خدا (ص) شمشير كشيد و گفت: اى محمد! اينك چه كسى تو را از چنگ من مى‏رهاند؟حضرت در حالى كه با لباسِ كمى، روى شنها دراز كشيده بود، فرمود: پروردگار من و تو! در اين هنگام جبرئيل آن مرد را از اسبش پرت كرد و او به پشت افتاد. پيامبر خدا (ص) برخاست و شمشير كشيد و روى سينه‏اش نشست و فرمود: اى غورث! چه كسى تو را از چنگ من مى‏رهاند؟ عرض كرد: بخشندگى و كرم تو اى محمد! حضرت از آن مرد دست كشيد و او برخاست در حالى كه مى‏گفت: به خدا قسم كه تو از من بهتر و گرامى‏ترى. «5»پاسدارى مدام و بيدارى هميشگى از امور بسيار ضرورى در جنگ خندق بود.نيروهاى مسلمان به طور مستمر اين وظيفه مهم و حياتى را انجام مى‏دادند و همواره در حال‏نگهبانى و گشت زنى بودند. آنان قبل از هر چيز محافظت و نگهبانى از مراكز اصلى را در سرلوحه كار خويش قرار داده بودند. اين مراكز به شرح ذيل بود:
الف) مركز فرماندهى كل رسول اعظم (ص)
ب) اردوگاه سپاه‏
ج) خندق‏
د) مدينه‏
ه) مراكز تحريكات دشمن‏
و) محل زنان و كودكان‏
ى) گذرگاهها
واقدى مى‏گويد: مسلمانان شب تا صبح به نوبت گشت مى‏زدند. مشركان نيز در اطراف خندق تا صبح به گشت زدن مشغول بودند. «1»