5. ادب‏آموزى و تعليم‏
آشنايى با آداب عملى و راه و رسم صحيح زندگى سرمايه‏اى بس گرانقدر است كه كودكان از والدين خود به ارث مى‏برند. پدر و مادر بايد آداب صحيح زندگى را به فرزند خود بياموزند.بهترين و مناسب‏ترين دوران براى اين آموزش دوران كودكى و به ويژه هفت سال دوم زندگى اوست. در اين دوران كه آن را دوران «ادب آموزى» و «تعليم» خوانده‏اند، كودك نرمش بيشترى براى فراگيرى دارد و مى‏توان از اين فرصت براى آموزش آداب درست زندگى براى او سود جست.برخى از مهم‏ترين آداب عبارت‏اند از:
1- 5. پاكيزگى‏
كودكان بايد آموزش داده شوند تا با دستان آلوده بر سر سفره ننشينند، هنگام غذا خوردن سفره را به غذا و بقاياى آن آلوده نكنند، بعد از غذا دستهاى خود را بشويند، بدون كفش به حياط خانه و محلهاى غير مفروش نروند، به هيچ عنوان با كفش وارد اتاق نشوند، در كوچه و خيابان آب دهان نيندازند و، آشغال نريزند و ....
2- 5. رعايت نظم‏
هر چيزى در خانه بايد براى خود جايى مشخص داشته باشد و هر كس چيزى را برمى‏دارد، دوباره در جاى خود بگذارد. هر كس تا آنجا كه ممكن است بايد كارهاى شخصى خويش را خود انجام دهد. براى مثال، خود رختخواب خود را جمع يا مرتب كند، اگر مشغول درس و مشق است، بعد از تمام شدن آن وسائل خود را جمع كند و در جاى خود بگذارد و از وسائل خود شخصاً مراقبت كند؛ وقت خواب و استراحتش مشخص باشد و ....
3- 5. صرفه‏جويى‏
هيچ چراغى بى‏جهت در خانه روشن نباشد؛ از تلفن استفاده بى‏رويه و غير ضرورى نشود؛ در شستن دست و صورت و ظروف يا استحمام بيش از حد متعارف آب مصرف نشود؛ از مصرف بى‏رويه مواد غذايى و دور ريختن نان و غذا به شدت پرهيز شود؛ هنگام غذا خوردن هر كس به اندازه نياز غذا بردارد تا آن را به طور كامل مصرف كند؛ هر كس از وسائل شخصى خود چنان مراقبت نمايد كه عمر مفيد آنها به حداكثر برسد؛ كودكان در مصرف لوازم التحرير صرفه‏جويى كنند و اين‏گونه وسائل به طور بى‏حساب در اختيار آنها قرار نگيرد.

4- 5. مراعات حقوق ديگران‏
اگر كسى مشغول درس و مطالعه هست ديگران مراعات حال او را بكنند و مزاحم كار او نشوند؛ اگر كسى در خواب است ديگران با ايجاد سر و صدا، آسايش او را بر هم نزنند؛ اگر يكى از بچه‏ها به وسيله يا لوازم التحرير ديگرى نياز دارد با كسب موافقت او از آن استفاده كند؛ به اموال عمومى تجاوز نكنند براى مثال در پارك گلها را پر پر نكنند، در مدرسه ميز و نيمكت را كثيف و خراب نكنند، بر ديوار كلاس چيزى ننويسند، در حفظ وسائل نقليه عمومى كوشا باشند؛ بر در و ديوار خانه مردم چيزى ننويسند؛ در مهمانيها وسائل خانه ميزبان را دستكارى و خراب نكنند يا غذا و نوشيدنى را بر روى فرش نريزند و ....
5- 5. نزاكت در گفتار و رفتار
كودكان بايد آموزش داده شوند كه در سخن گفتن مطلقاً الفاظ زشت و ركيك به كار نبرند؛ به كسى اهانت نكنند يا او را مسخره ننمايند؛ با دهان انباشته از غذا سخن نگويند و در غذا خوردن، حرص نورزند؛ احترام مهمان را حفظ كنند؛ مؤدّبانه بنشينند و مؤدبانه سخن بگويند.
6- 5. همكارى در خانواده‏
محيط خانواده بايد نمونه‏اى از همكارى صميمانه بين اعضا باشد؛ پدر در هنگام فراغت و روزهاى تعطيل در انجام كارهاى خانه به همسر خود كمك كند؛ فرزندان هر يك به فراخور حال، بخشى از كارهاى خانه را به عهده داشته باشند؛ از دلسوزيهايى كه بعضى مادران نسبت به فرزندانشان مى‏كنند و آنها را از انجام هر كارى معاف مى‏دارند پرهيز شود كه موجب تنبل و راحت‏طلب بار آمدن بچه‏ها مى‏شود. «1»