فصل اول: كليات‏
در اين فصل پس از بيان اهميت خانواده از ديدگاه اسلام، ضرورت و اهميت مديريت در خانواده، نقش هر كدام از زن و شوهر در مديريت خانواده، وظايف مديريتى و آسيبهاى سوء مديريت در خانواده به بحث گذاشته مى‏شود.هدف اساسى اين فصل آن است كه فراگيران، خانواده را مقدس شمارند و به ضرورت و اهميت مديريت در اين نهاد مقدس پى ببرند و از آسيبهاى سوء مديريت در خانواده آگاه شوند.
هدفهاى آموزشى، گرايشى و رفتارى فصل اول:
از فراگيران عزيز انتظار مى‏رود كه پس از مطالعه اين فصل:
1. از اهميت خانواده از ديدگاه اسلام آگاه گردند؛
2. ضرورت و اهميت مديريت در خانواده را بشناسند؛
3. با نقش زن و شوهر در مديريت خانواده آشنا شوند؛
4. از وظايف مديريتى در خانواده آگاه شوند؛
5. از آسيبهاى سوء مديريت در خانواده اطلاع يابند؛
6. به مسئوليتهاى خانواده، بيش‏تر علاقه‏مند شوند؛
7. به بهتر اداره كردن خانواده گرايش يابند؛
8. اهميت خانواده و دليل مقدس بودن آن را توضيح دهند؛
9. نقش زن و شوهر را در مديريت خانواده بيان كنند؛
10. وظايف مديريتى را در عرصه خانواده برشمارند؛
11. آسيبهاى سوء مديريت در خانواده را شرح دهند.

مقدمه‏
در عالم، بنايى محبوب‏تر از خانواده در پيشگاه خداوند سبحان نمى‏توان سراغ گرفت.تشكيل چنين بنايى، نيازى اجتماعى است و شرع مقدس اسلام بر آن تأكيد فراوان دارد. قرآن كريم، مسلمانان را به ازدواج و تشكيل خانواده ترغيب مى‏كند. روايات بسيارى در ارزش و اهميت و تقدس بناى خانواده از اهل بيت (ع) نقل شده است. خرد انسانى نيز آن را امرى مستحسن دانسته و بر آن تشويق مى‏كند. در آيه‏اى مى‏خوانيم:وَ أَنكِحُوا الْأَيَامَى‏ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ. (نور: 32)بى‏همسران خود و غلامان و كنيزان درستكار را همسر دهيد. اگر تنگدستند، خداوند آنان را از فضل خويش بى‏نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست.پيغمبر اكرم (ص) مى‏فرمايد:هر كس دوست دارد از سنّت من پيروى كند، بايد ازدواج كند كه ازدواج سنّت من است. «1»زنى حضور امام باقر (ع) شرفياب شد و عرض كرد: من زنى تارك دنيا هستم. حضرت پرسيد: منظورت از ترك دنيا چيست؟ گفت: تصميم دارم هيچ‏گاه ازدواج نكنم. فرمود: چرا چنين تصميمى گرفته‏اى؟! گفت: تا فضيلت و شرافتى در راه خدا كسب كنم. حضرت فرمود:اگر تنها زيستن فضيلت بود، فاطمه [س‏] از تو به آن سزاوارتر بود؛ زيرا هيچ فضيلتى نيست كه كسى در آن از فاطمه سبقت گيرد و پيش تازد. «2»در سخنى از حضرت رضا (ع) مى‏خوانيم:

اگر درباره ازدواج حتى آيه‏اى نازل نشده بود و سنّت و روايتى نيز وجود نداشت، همان نيكى به خويشان و انس و الفتى كه با ديگران در آن وجود دارد به اندازه‏اى هست كه انسان عاقل و خردمند، به آن رغبت كند و انسان موفق و كاردان به سوى آن شتاب ورزد. «3»ازدواج در منظر اسلام، پيمانى است مقدس و به تعبير فقها شائبه‏اى از عبادت در آن‏ وجود دارد «وَ فيهِ شائِبَةُ الْعِبادَةِ.» «1» از اين رو، فقه اسلامى ازدواج را مستحب مؤكّد و گاه واجب اعلام كرده است.مقدس بودن ازدواج و كانون خانواده را از چند جهت مى‏توان تبيين كرد: نخست اينكه، ازدواج، حصار خودى را در هم مى‏شكند و با اين پيمان، دو گل به هم مى‏پيوندند و روحى واحد را تشكيل مى‏دهند و از حصار خودپرستى خارج مى‏گردند. اسلام، زن و مرد مجرّد را كه تن به ازدواج نمى‏دهند مذمّت كرده است. دوم اينكه، ازدواج از افتادن به گناه و معصيت جلوگيرى مى‏كند و موجبات طهارت و تعالى روح را فراهم مى‏سازد. سوم اينكه، ازدواج، يگانه مكتب صلاحيتدار تربيت نسل آينده است و چيزى نمى‏تواند جايگزين آن شود. «2»