1. معاشرت با نيكان‏
در اسلام، سفارش شده كه انسان، نيكان و پرهيزكاران را براى هم‏نشينى خود برگزيند. روابط افراد براساس تقوا تنظيم گردد. هر معاشرتى كه بر اين چارچوب منطبق نباشد به انسان آسيب مى‏رساند. قرآن كريم مى‏فرمايد:الْاخِلّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ الَّا الْمُتَّقينَ. (زخرف: 67)دوستان [در دنيا]، در روز قيامت برخى دشمن برخى ديگرند، مگر پرهيزگاران.
به قول فردوسى:
به عنبرفروشان اگر بگذرى
همه جامه تو شود عنبري

وگر بگذرى نزد انگشت‏گر «1»
نيابى از او جز سياهى دگر

برخى از افراد و خانواده‏ها به دليل برخوردارى از بعضى ويژگيها لايق دوستى نيستند واز معاشرت با آنان بايد پرهيز كرد. از اين رو، كدبانوى خانه بايد مواظف باشد افراد بدكار، دروغگو، چاپلوس و سخن‏چين و مانند اينها را به دوستى و هم‏نشينى انتخاب نكند؛ چرا كه معاشرت با اين‏گونه افراد، او را از ايجاد يا تداوم ارتباط با افراد خوب و مؤمن بازمى‏دارد و از طرفى اخلاق و رفتار او را فاسد مى‏سازد. امام على (ع) مى‏فرمايد:از دوستى با بدكار بپرهيز؛ چون تو را ارزان مى‏فروشد. «2»در روايتى ديگر مى‏فرمايد:از دوستى با دروغگو بپرهيز؛ زيرا دروغگو، سراب را مى‏ماند كه دور را به تو نزديك و نزديك را دور مى‏نماياند. «3»چه‏بسيار روابط دوستانه و خانوادگى كه بر اثر معاشرت با افراد چاپلوس و سخن‏چين به تيرگى مى‏گرايد و مايه قطع روابط و گاه دشمنى و آشوب مى‏شود، ولى با گذشت زمان و روشن شدن حقايق آشكار مى‏گردد كه چه كسى با انگيزه‏هايى، از قبيل حسادت زنانه، دشمنى و كينه‏توزى، پادرميانى كرده و دوستان و آشنايان و خانواده‏ها را به جان هم انداخته است.
سخن‏چين با كار خود در بر هم زدن روابط صميمانه و گرم قدرتى ساحرانه دارد و سخن‏چينى در روايات از بزرگ‏ترين سحرها شمرده شده است كه دوستان را از يكديگر جدا مى‏سازد و ميان آنان دشمنى ايجاد مى‏كند، آبروى افراد را مى‏ريزد، خانه‏ها را ويران مى‏كند و خانواده‏ها را به جان هم مى‏اندازد. «1» رسول خدا (ص) مى‏فرمايد:وقتى مرا به معراج بردند، در آنجا زنى را ديدم كه سرش به شكل خوك و بدنش به شكل الاغ است و هزاران رنگ از عذاب بر او نمايان. گفتند: او زنى است سخن‏چين و دروغگو. «2»امام صادق (ع) مى‏فرمايد:از سه طايفه مردم كناره‏گيرى كن و هرگز طرح دوستى و رفاقت با آنان نريز: خائن و ستمگر و سخن‏چين. كسى كه براى تو، به ديگرى خيانت كند، روزى نيز به تو خيانت خواهد كرد و كسى كه براى تو به ديگران ظلم كند، به تو نيز ستم خواهد كرد و كسى كه از ديگران، نزد تو سخن‏چينى كند، سخنان تو را نيز نزد ديگران خواهد برد. «3»